Benchlearning ‒ esikuvan inspiroimana
Koikkalainen, Sirpa (2012)
Koikkalainen, Sirpa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311902
Tiivistelmä
Tieto muuttuu koko ajan, mutta oppimisen taidot säilyvät hyödyllisinä pidempään. Benchlearning-menetelmän avulla yritykset ja organisaatiot pystyvät selvittämään toimintansa tehokkuuden ja muutostarpeet, vertailemaan omaa toimintaansa esikuvaan ja oppimaan sen seurauksena jotain uutta. Esikuvan toimintatapaa ei voi hyödyntää sellaisenaan omassa toiminnassaan, vaan saadusta tiedosta ja ideoista sovelletaan uusi toimintatapa.
Opinnäytetyö liittyy Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Wicked Problems -projektiin ja työn aiheena oli benchlearning, eli vertailuoppiminen. Menetelmän avulla vertailtiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun muotoilun ja tradenomin ylempiä tutkintoja kolmen eurooppalaisen korkeakoulun yhteen tai kahteen ylempään tutkintoon. Nämä kolme korkeakoulua olivat saksalainen Karlshochschule International University, alankomaalainen NHTV Breda University of Applied Sciences ja englantilainen The University of Manchester. Vertailtavia tutkintoja olivat johtajuuden ja liiketalouden maisterin tutkinnot sekä innovatiivisen median ja matkailukohteiden johtamisen korkeakoulututkinnot. Tavoitteena oli laatia mahdollisimman kattava tietopaketti valituista tutkinnoista ja miettiä, miten Kymenlaakson ammattikorkeakoulu voi hyödyntää muotoilijan ja tradenomin ylempien AMK-tutkintojen uudistamisessa tietoja ja ideoita, jotka on saatu vertailun avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tieto on kerätty artikkeleista, kirjoista ja internetistä. Lisäksi on haastateltu ylempien korkeakoulututkintojen koulutusohjelmavastaavia. Huomiota kiinnitettiin tutkintojen opetussuunnitelmiin, sekä niiden teemoihin, monikulttuurisuuteen, kansainvälisyyteen ja poikkitieteellisyyteen. Huomiota kiinnitettiin myös hakuvaatimuksiin ja -menetelmiin, opiskelun kestoon, opetukseen ja opetusympäristöön. Parannusehdotukset liittyvät oman alan tiiviimpään mediaseuraamiseen, hakuvaatimusten muuttamiseen ja koulutuksen maksullisuuteen.
Opinnäytetyö liittyy Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Wicked Problems -projektiin ja työn aiheena oli benchlearning, eli vertailuoppiminen. Menetelmän avulla vertailtiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun muotoilun ja tradenomin ylempiä tutkintoja kolmen eurooppalaisen korkeakoulun yhteen tai kahteen ylempään tutkintoon. Nämä kolme korkeakoulua olivat saksalainen Karlshochschule International University, alankomaalainen NHTV Breda University of Applied Sciences ja englantilainen The University of Manchester. Vertailtavia tutkintoja olivat johtajuuden ja liiketalouden maisterin tutkinnot sekä innovatiivisen median ja matkailukohteiden johtamisen korkeakoulututkinnot. Tavoitteena oli laatia mahdollisimman kattava tietopaketti valituista tutkinnoista ja miettiä, miten Kymenlaakson ammattikorkeakoulu voi hyödyntää muotoilijan ja tradenomin ylempien AMK-tutkintojen uudistamisessa tietoja ja ideoita, jotka on saatu vertailun avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tieto on kerätty artikkeleista, kirjoista ja internetistä. Lisäksi on haastateltu ylempien korkeakoulututkintojen koulutusohjelmavastaavia. Huomiota kiinnitettiin tutkintojen opetussuunnitelmiin, sekä niiden teemoihin, monikulttuurisuuteen, kansainvälisyyteen ja poikkitieteellisyyteen. Huomiota kiinnitettiin myös hakuvaatimuksiin ja -menetelmiin, opiskelun kestoon, opetukseen ja opetusympäristöön. Parannusehdotukset liittyvät oman alan tiiviimpään mediaseuraamiseen, hakuvaatimusten muuttamiseen ja koulutuksen maksullisuuteen.