HAMINAN PUUPOJAT OY:N TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN MARKKINOINNIN KEINOIN
Suortti, Teemu (2009)
Suortti, Teemu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026818
Tiivistelmä
Haminan Puupojat Oy on kesällä 2008 toimintansa aloittanut, puu- ja rakennustarvikkeita myyvä yritys. Alalla on paljon kilpailua, joten uusi yritys tarvitsee tutkittua tietoa oman ja ydinkilpailijansa nykyisestä tunnettuudesta. Markkinointisuunnitelman avulla yritys asettaa markkinoinnilleen tavoitteita. Haminan Puupojat Oy:n tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta ja kehittää imagoaan määrätietoisesti.
Opinnäytetyöhön sisältyy tutkimus, jossa selvitetään yrityksen ja sen ydinkilpailijan nykyinen tunnettuus ja ihmisten käsityksiä puu- ja rakennustavaraa myyvistä yrityksistä. Mielipidekyselyn mukaan tärkeimmiksi puutavaraliikkeen valintakriteereiksi nousivat tuotteen hyvä laatu, oikea hinta-laatusuhde ja asiakspalvelu. Tuotteiden hyvä laatu koettiin tärkeämmäksi kuin sen hintataso. Myyjän asiakaspalvelualttiudella on suuri merkitys asiakastyytyväisyyden säilymiselle.
Markkinointisuunnitelman avulla yritys määrittelee omien tarpeittensa pohjalta ne kilpailukeinot sekä mainonnan keinot, joihin panostamalla asetetut tavoitteet saavutetaan.
Teoriaosaan on kerätty tietoa imagon positioinnista ja markkinoiden analysoinnista. Teoriaosassa käsitellään myös yrityksen kilpailukeinoja, viestintää ja viestinnän välineitä.
Opinnäytetyö antaa Haminan Puupojat Oy:lle tietopaketin niistä tekijöistä, jotka ovat tärkeitä yrityksen kilpailukyvyn parantamisessa. Opinnäytetyöstä löytyy myös tietoa niistä mainonnan keinoista, joiden avulla yrityksen tunnettuus lisääntyy ja yritys saa tarvitsemaansa tukea yrityskuvalleen.
Opinnäytetyöhön sisältyy tutkimus, jossa selvitetään yrityksen ja sen ydinkilpailijan nykyinen tunnettuus ja ihmisten käsityksiä puu- ja rakennustavaraa myyvistä yrityksistä. Mielipidekyselyn mukaan tärkeimmiksi puutavaraliikkeen valintakriteereiksi nousivat tuotteen hyvä laatu, oikea hinta-laatusuhde ja asiakspalvelu. Tuotteiden hyvä laatu koettiin tärkeämmäksi kuin sen hintataso. Myyjän asiakaspalvelualttiudella on suuri merkitys asiakastyytyväisyyden säilymiselle.
Markkinointisuunnitelman avulla yritys määrittelee omien tarpeittensa pohjalta ne kilpailukeinot sekä mainonnan keinot, joihin panostamalla asetetut tavoitteet saavutetaan.
Teoriaosaan on kerätty tietoa imagon positioinnista ja markkinoiden analysoinnista. Teoriaosassa käsitellään myös yrityksen kilpailukeinoja, viestintää ja viestinnän välineitä.
Opinnäytetyö antaa Haminan Puupojat Oy:lle tietopaketin niistä tekijöistä, jotka ovat tärkeitä yrityksen kilpailukyvyn parantamisessa. Opinnäytetyöstä löytyy myös tietoa niistä mainonnan keinoista, joiden avulla yrityksen tunnettuus lisääntyy ja yritys saa tarvitsemaansa tukea yrityskuvalleen.