Sähköisten palveluiden käytettävyys Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa eri laitteilla
Lampinen, Joni (2013)
Lampinen, Joni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311928
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sähköisten palveluiden käytettävyyttä. Työssä selvitettiin, miten Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sähköiset palvelut toimivat eri laitteissa. Opinnäytetyössä käytettiin useita eri laitteita: pöytätietokonetta, kannettavaa tietokonetta, älypuhelimia ja taulutietokoneita.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sähköisiä palveluita ja tuotiin esille mahdollisia puutteita käytettävyyden eri osa-alueissa. Mikäli puutteita löytyi, tuotiin esille mahdolliset parannusehdotukset. Lisäksi työssä tarkasteltiin käytettävyyttä ja sen osa-alueita sekä käytettävyystestejä.
Tulokset osoittivat, että Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun verkkosivut noudattivat hyvin verkkosisällön saavutettavuusohjeita, muutamia puutteita lukuun ottamatta. Sähköiset palvelut toimivat hyvin pöytätietokoneella ja kannettavalla tietokoneella, mutta ongelmia oli älypuhelinta ja taulutietokonetta käytettäessä. Suurimmat ongelmat älypuhelimilla ja taulutietokoneilla olivat intraan kirjautumisessa, tekstikenttien toiminnassa kyvyt.fi-sivustolla, tiedostojen avaamisessa, lomakkeiden täyttämisessä, sekä lataustiedoston toiminnassa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sähköisiä palveluita ja tuotiin esille mahdollisia puutteita käytettävyyden eri osa-alueissa. Mikäli puutteita löytyi, tuotiin esille mahdolliset parannusehdotukset. Lisäksi työssä tarkasteltiin käytettävyyttä ja sen osa-alueita sekä käytettävyystestejä.
Tulokset osoittivat, että Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun verkkosivut noudattivat hyvin verkkosisällön saavutettavuusohjeita, muutamia puutteita lukuun ottamatta. Sähköiset palvelut toimivat hyvin pöytätietokoneella ja kannettavalla tietokoneella, mutta ongelmia oli älypuhelinta ja taulutietokonetta käytettäessä. Suurimmat ongelmat älypuhelimilla ja taulutietokoneilla olivat intraan kirjautumisessa, tekstikenttien toiminnassa kyvyt.fi-sivustolla, tiedostojen avaamisessa, lomakkeiden täyttämisessä, sekä lataustiedoston toiminnassa.