Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteisöllisyyteen tähtäävien oheispalvelujen kehittäminen käyttäjälähtöisesti Esimerkkinä Lauttasaaren seurakunnan Kirkkokahvila

Nina, Turunen; Salonen, Riitta (2013)

 
Avaa tiedosto
Salonen ja Turunen oikea.pdf (1.178Mt)
Lataukset: 


Nina, Turunen
Salonen, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302122265
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lauttasaaren seurakunnan kahvilaan oheis-palvelujen toimintamalli, jonka tavoitteena on luoda yhteisöllisyyttä lauttasaarelaisten asukkaiden arkeen. Tavoitteena oli löytää oheistoimintoja, joita voidaan tarjota kahvilan muiden toimintojen ohessa ja joista asiakkaat ovat kiinnostuneita myös muutoin kuin kirkolliseen toimintaan liittyvänä. Tähän asti seurakunnassa ei ole ollut kahvilapalveluita kaikkien asiakkaiden saatavilla kuin vasta koeluontoisesti keväästä 2012 alkaen.

Työ toteutettiin koeasiakkuuksien, havainnointien, erilaisten haastattelujen ja kyselyn sekä ideariihen avulla. Kehittämisprosessissa käytettiin Stefan Moritzin palvelumuotoilun prosessimallia, jonka avulla saatiin selville kehitettäviä kohteita. Opinnäytetyö on laadullisella tutkimusotteella toteutettu kehittämishanke, jossa keskeisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja. Haastattelut toteutettiin kvalitatiivisten haastattelulomakkeiden avulla. Määrällistä tutkimustapaa käytettiin tehtäessä gallup- kyselyitä lauttasaarelaisille asukkaille. Haastattelujen ja kyselyjen tuloksista kävi ilmi asukkaiden kokoontumispaikan tarve ja seurakunnan kahvilan tilat sopivat tähän tarkoitukseen.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palveluita ja niiden kehittämistä, yhteisöllisyyttä ja käyttäjälähtöisyyttä. Teoriatietoa on kirjoitettu myös lähimmäisyydestä, vastuullisesta liiketoiminnasta ja yhteiskuntavastuusta sekä hyvinvoinnista. Opinnäytetyöntekijät perehtyivät myös samankaltaisia oheistoimintoja toteuttavien kohteiden lehtiartikkeleihin ja esitteisiin sekä nettisivustoihin.

Opinnäytetyön tuloksena Kirkkokahvilan oheistoiminnoiksi valikoituivat tapahtumat, joissa erilaiset ja eri-ikäiset ihmiset tapaavat toisiaan. Näistä esimerkkinä ovat muun muassa yhteistoiminnalliset illat, joissa on runojen esittämistä ja elokuvien katselua. Muita tarjottavia oheistoimintoja olivat aikapankkitoiminnan käytännön järjestelyistä sopiminen ja oman osaamisen jakaminen toisille sekä vaunuparkki.

Opinnäytetyön onnistumisen esteeksi muodostui seurakunnan organisaation muutosvastaisuus, joka vaikutti oheistoimintaideoiden käynnistymiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste