”Mua ei pelota mikään!” – Lasten pelkojen näkyväksi tekeminen luovien menetelmien avulla
Hiltunen, Piia; Hamunen, Krista (2013)
Hiltunen, Piia
Hamunen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302182380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302182380
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen projekti, joka koostui toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Toiminnallista osuutta täydensimme työmme tietoperustalla. Opinnäytetyömme toteutui Laurea-ammattikorkeakoulun Luotain-hankkeen alla. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden Lummepolun päiväkodissa Vantaalla 4-6-vuotiaiden lasten kanssa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli pohtia uusia tapoja kohdata ja käsitellä lasten pelkoja yhdessä lasten kanssa luovia menetelmiä käyttäen. Luovina menetelminä käytimme draamaa, kuvallista ilmaisua ja sadutusta. Musiikin käyttäminen osana muuta toimintaa tuki draaman ja kuvallisen ilmaisun vaikuttavuutta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli rohkaista lapsia kertomaan omista peloistaan ja helpottaa pelkojen käsittelyä päiväkodissa. Henkilökohtaisena tavoitteenamme oli oppia toisiltamme ohjaajuudesta ja erilaisten luovien menetelmien käytöstä.
Työmme tietoperustassa avasimme opinnäytetyömme kannalta keskeisiä avainsanoja. Työmme tietoperustassa käsittelimme pelkoa käsitteenä, varhaiskasvatusta ja sen orientaatioita, lapsen kehitysvaiheita Erik H. Eriksonin (1982) mukaan sekä luovia menetelmiä. Tutustuimme myös Piia Korhosen (2008) tutkimukseen Lasten TV-ohjelmiin liittyvät pelot, painajaisunet ja pelonhallinta sekä Tiina Kirmasen (2000) väitöskirjaan Lapsi ja pelko – Sosiaalipsykologinen tutkimus 5-6-vuotiaiden lasten peloista ja pelonhallinnasta.
Aloitimme opinnäytetyöprosessimme maaliskuussa 2012. Työn tietoperustaa kirjoitimme kesällä 2012 ja toiminnallinen osuus toteutui syksyn 2012 aikana. Toimintakertoja oli yhteensä kymmenen. Tammikuun 2013 aikana kirjoitimme toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen arviointeja. Työ eteni suunnitelmiemme mukaisesti.
Opinnäytetyömme tulokset olivat tavoitteidemme mukaiset. Saimme päiväkodin henkilökunnalta palautetta, jonka mukaan esittelemiämme toimintamenetelmiä oli käytetty osana lapsiryhmien toimintaa. Myös lapset kokivat saaneensa apua pelkojensa käsittelemiseen toiminnan aikana. Opinnäytetyömme oli positiivinen kokemus myös meille. Mielestämme ohjaamaamme toimintaa voidaan hyödyntää useiden eri ikäryhmien kanssa. Ohjaussuunnitelmamme ovat helposti sovellettavissa erilaisiin toimintaympäristöihin.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli pohtia uusia tapoja kohdata ja käsitellä lasten pelkoja yhdessä lasten kanssa luovia menetelmiä käyttäen. Luovina menetelminä käytimme draamaa, kuvallista ilmaisua ja sadutusta. Musiikin käyttäminen osana muuta toimintaa tuki draaman ja kuvallisen ilmaisun vaikuttavuutta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli rohkaista lapsia kertomaan omista peloistaan ja helpottaa pelkojen käsittelyä päiväkodissa. Henkilökohtaisena tavoitteenamme oli oppia toisiltamme ohjaajuudesta ja erilaisten luovien menetelmien käytöstä.
Työmme tietoperustassa avasimme opinnäytetyömme kannalta keskeisiä avainsanoja. Työmme tietoperustassa käsittelimme pelkoa käsitteenä, varhaiskasvatusta ja sen orientaatioita, lapsen kehitysvaiheita Erik H. Eriksonin (1982) mukaan sekä luovia menetelmiä. Tutustuimme myös Piia Korhosen (2008) tutkimukseen Lasten TV-ohjelmiin liittyvät pelot, painajaisunet ja pelonhallinta sekä Tiina Kirmasen (2000) väitöskirjaan Lapsi ja pelko – Sosiaalipsykologinen tutkimus 5-6-vuotiaiden lasten peloista ja pelonhallinnasta.
Aloitimme opinnäytetyöprosessimme maaliskuussa 2012. Työn tietoperustaa kirjoitimme kesällä 2012 ja toiminnallinen osuus toteutui syksyn 2012 aikana. Toimintakertoja oli yhteensä kymmenen. Tammikuun 2013 aikana kirjoitimme toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen arviointeja. Työ eteni suunnitelmiemme mukaisesti.
Opinnäytetyömme tulokset olivat tavoitteidemme mukaiset. Saimme päiväkodin henkilökunnalta palautetta, jonka mukaan esittelemiämme toimintamenetelmiä oli käytetty osana lapsiryhmien toimintaa. Myös lapset kokivat saaneensa apua pelkojensa käsittelemiseen toiminnan aikana. Opinnäytetyömme oli positiivinen kokemus myös meille. Mielestämme ohjaamaamme toimintaa voidaan hyödyntää useiden eri ikäryhmien kanssa. Ohjaussuunnitelmamme ovat helposti sovellettavissa erilaisiin toimintaympäristöihin.