Hoitajien kokemuksia opiskelijaohjauksesta Pohjois-Kymen sairaalan osasto 5:llä
Borg, Tiia (2013)
Borg, Tiia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212494
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hoitajat kokevat opiskelijaohjauksen Pohjois-Kymen sairaalan osasto 5:llä. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hoitajat kokivat opiskelijaohjauksen työnsä ohella, millaisena he kokivat harjoittelujakson toteutumiseen liittyvät tekijät, millaista tukea he kokivat työyhteisöltä saavansa sekä kuinka he kokivat yhteistyön ohjaavan opettajan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville olisiko opiskelijaohjauksessa jotakin kehitettävää.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 6, 4 sairaanhoitajaa ja 2 lähihoitajaa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Haastateltavien mukaan opiskelijaohjaukseen ja siihen liittyviin käytännön asioihin oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Hoitajat eivät olleet saaneet lainkaan koulutusta opiskelijaohjaukseen, vaan ohjaustaidot olivat käytännön ja iän myötä kehittyneet. Yhteistyö opiskelijan kanssa sekä hänen ohjaamisensa työn ohessa koettiin haastavaksi etenkin harjoittelujakson alussa, ja silloin kun on kova kiire. Opiskelijasta koettiin monesti kuitenkin olevan myös apua hoitajalle.
Hoitajat toivoivat, että opiskelijoista saataisiin enemmän tietoa ennen harjoittelujakson alkua, jotta opiskelijaohjausta voitaisiin suunnitella. Arviointikeskusteluja koettiin olevan riittävästi. Sairaanhoitajaopiskelijoiden arviointilomakkeessa olisi kuitenkin parantamisen varaa. Sairaanhoitajat miettivät, voisiko arvioinnin kirjoittaa vapaammin. Esimieheltä toivottiin enemmän tukea opiskelijaohjaukseen esimerkiksi siten, että arvioinnin kirjoittamiseen menevä aika laskettaisiin työajaksi. Työtovereilta hoitajat kokivat saavansa tukea opiskelijaohjaukseen sitä tarvitessaan.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 6, 4 sairaanhoitajaa ja 2 lähihoitajaa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Haastateltavien mukaan opiskelijaohjaukseen ja siihen liittyviin käytännön asioihin oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Hoitajat eivät olleet saaneet lainkaan koulutusta opiskelijaohjaukseen, vaan ohjaustaidot olivat käytännön ja iän myötä kehittyneet. Yhteistyö opiskelijan kanssa sekä hänen ohjaamisensa työn ohessa koettiin haastavaksi etenkin harjoittelujakson alussa, ja silloin kun on kova kiire. Opiskelijasta koettiin monesti kuitenkin olevan myös apua hoitajalle.
Hoitajat toivoivat, että opiskelijoista saataisiin enemmän tietoa ennen harjoittelujakson alkua, jotta opiskelijaohjausta voitaisiin suunnitella. Arviointikeskusteluja koettiin olevan riittävästi. Sairaanhoitajaopiskelijoiden arviointilomakkeessa olisi kuitenkin parantamisen varaa. Sairaanhoitajat miettivät, voisiko arvioinnin kirjoittaa vapaammin. Esimieheltä toivottiin enemmän tukea opiskelijaohjaukseen esimerkiksi siten, että arvioinnin kirjoittamiseen menevä aika laskettaisiin työajaksi. Työtovereilta hoitajat kokivat saavansa tukea opiskelijaohjaukseen sitä tarvitessaan.