Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVA LAPSI VUOROHOIDOSSA : keinoja ja välineitä tukea esiopetusikäistä lasta

Soini, Liisa (2013)

 
Avaa tiedosto
Soini_Liisa.pdf (465.0Kt)
Lataukset: 


Soini, Liisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222501
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Liisa Soini. Erityistä tukea tarvitseva lapsi vuorohoidossa, keinoja ja välineitä
tukea esiopetusikäistä lasta. kevät 2013, 54s.Diakonia ammattikorkeakoulu,
Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi(AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millainen oli vuorohoidon työntekijän
käsitys erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta. Miten päivähoito voi vastata erityistä
tukea tarvitsevan lapsen tarpeisiin ja millaisia haasteita erityisen tuen tarve
toi osaamiselle vuorohoidossa?
Tutkimus oli kvalitatiivinen l. laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmetodina käytettiin
ryhmähaastattelua. Haastattelutapana käytettiin teemahaastattelua, jonka
avulla haastateltiin viisi varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastattelut tehtiin
marras-joulukuussa 2012.
Tutkimuksen mukaan vuorohoidossa oli erityistä tukea tarvitsevia lapsia, joilla
on sosiaalisia - ja emotionaalisia ongelmia, kielellisiä pulmia ja vaikeutta oppimisessa
sekä tarkkavaisuudessa. Vuorohoidon ammattilaiset tekivät moniammatillista
yhteistyötä yhdessä vanhempien kanssa. Yhteistyö oli välillä haastavaa
yhteistyökumppaneiden kanssa vuorohoidon takia. Vuorohoito järjestelmänä
ja elämäntilanteet tuottivat haasteita kohdata erityistä tukea tarvitseva esiopetusikäinen
lapsi vuorohoidossa, eikä lapsen tarpeisiin aina pystytty vastaamaan.
Kasvattajan keinoina tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta vuorohoidossa oli
selkeä päivän struktuuri, jossa siirtymätilanteet ja kaikki muu toiminta oli hyvin
suunniteltu. Oppimisympäristö oli turvallinen, rauhallinen ja kannustava ja kasvattaja
oli aidosti läsnä ja kuunteli lasta, oli sensitiivinen lapsen tarpeille. Opetuksessa
otettiin huomioon lapselle ominainen tapa oppia ja käytettiin esimerkiksi
toiminnallista oppimista ja hauskoja välineitä, jotka helpottivat oppimista.
Oppimisilmapiiriä kevennettiin käyttäen huumoria. Lapselle annettiin positiivista
palautetta kannustaen ja iloittiin hänen onnistumisestaan.
Tehostetun tuen muotona käytettiin avustajaa, resurssierityislastentarhanopettajaa
ja pienryhmiä. Lapsen erityiseen tukeen vastaaminen toi vuorohoidon
osaamiselle erilaisia haasteita ja kehittämistarpeita.
Asiasanat: varhaiskasvatus, erityiskasvatus, päivähoito, vuorohoito, esiopet
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste