Verkkokurssin toteuttaminen : case: Koulutuskeskus Salpaus, Autoliikenteen työsuojeluopas
Pulkkinen, Jari; Haarala, Hannu (2013)
Pulkkinen, Jari
Haarala, Hannu
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282749
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut luoda Koulutuskeskus Salpauksen ammatilliseen oppilaitoksen logistiikan perustutkinnon ensimmäisen vuoden autonkuljettajille verkkokurssi kirjasta nimeltä Autoliikenteen työsuojeluopas.
Kirjaa on käytetty logistiikan perustutkinnon autonkuljettajilla jo pitkään, mutta sen käyttöä ei ole hyödynnetty kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyössä perehdytään verkkokurssin hyödyntämiseen verkkopedagogiikassa ja sen tekemiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytetään sanallisia eli laadullisia menetelmiä. Opiskelijoille tehtiin myös webropol-kysely, jonka tuloksia analysoitiin kvantitatiivisesti. Logistiikan perustutkinnon opiskelijoille on autoliikenteen työsuojeluoppaan kirjasta tehty erilaisia tehtäviä ja kysymyksiä verkkokurssille, joista olemme tehneet opiskelijoille webropol pohjaisen kyselyn, jolla olemme voineet kerätä materiaalia tähän opinnäytetyöhön.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkokurssien tekeminen ja toteuttaminen vaatii aikaa ja resursseja. Lisäksi selvisi, että verkkokurssien suorittaminen on opiskelijalle luontevaa nykytekniikan välineillä. Verkkokurssimme ulkoasu ja sisältö oli tarpeeksi haastava ja mielenkiintoinen. Verkkokurssien kehittäminen jatkossa vaatii lisää opettajien koulutusta.
Kirjaa on käytetty logistiikan perustutkinnon autonkuljettajilla jo pitkään, mutta sen käyttöä ei ole hyödynnetty kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyössä perehdytään verkkokurssin hyödyntämiseen verkkopedagogiikassa ja sen tekemiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytetään sanallisia eli laadullisia menetelmiä. Opiskelijoille tehtiin myös webropol-kysely, jonka tuloksia analysoitiin kvantitatiivisesti. Logistiikan perustutkinnon opiskelijoille on autoliikenteen työsuojeluoppaan kirjasta tehty erilaisia tehtäviä ja kysymyksiä verkkokurssille, joista olemme tehneet opiskelijoille webropol pohjaisen kyselyn, jolla olemme voineet kerätä materiaalia tähän opinnäytetyöhön.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkokurssien tekeminen ja toteuttaminen vaatii aikaa ja resursseja. Lisäksi selvisi, että verkkokurssien suorittaminen on opiskelijalle luontevaa nykytekniikan välineillä. Verkkokurssimme ulkoasu ja sisältö oli tarpeeksi haastava ja mielenkiintoinen. Verkkokurssien kehittäminen jatkossa vaatii lisää opettajien koulutusta.