Sosiaalinen media koulutusorganisaation kansainvälisen toiminnan tukena
Kettunen, Suvi (2013)
Kettunen, Suvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303022827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303022827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mitä sosiaalisen median palveluja koulutusorganisaatiot voivat käyttää kansainvälisen toimintansa tukena. Työn tarkoituksena oli tutustua sosiaalisen median kenttään v. 2012–2013 ja etsiä palveluja, joista on hyötyä toimeksiantajalle, koulutuskuntayhtymä Omnian kansainvälisten asioiden toimistolle, ja sen toiminnalle.
Tietoperustassa esitellään sosiaaliseen mediaan liittyviä käsitteitä, pohditaan sosiaalisen median kentän nopeaa muutosalttiutta ja havainnollistetaan tilastoin eri-ikäisten suomalaisten sosiaalisen median käyttötottumuksia. Lisäksi käsitellään koulutusorganisaatioiden ja työelämän asennoitumista sosiaalisen median käyttöön.
Sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille suoran viestintäväylän jo olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille. Työyhteisön sisäisen toiminnan välineeksi palvelut tarjoavat esimerkiksi julkaisu- ja tallennusalustoja, yhteisöjä, pikaviestimiä, sisällönjakokanavia sekä mahdollisuuden ilmaisvideoneuvotteluihin ja yhteisten dokumenttien luontiin.
Toiminnallisessa osuudessa on selvitetty sosiaalisen median palvelujen käyttötarkoituk-sia. Selvityksen aikana tutustuttiin yli 80 palveluun, joista valikoitui käyttökokemuksiin ja toimiviin esimerkkeihin perustuen 35 Omnian kansainvälisten asioiden toimiston kannalta hyödyllisintä. Tuotoksena syntyi Omnian käyttöön manuaali, PDF-tiedosto, jossa esitellään kyseisten palvelujen toimintaperiaatteet ja ideoidaan, kuinka palveluja voidaan hyödyntää kansainvälisten asioiden toimiston työssä. Ideoiden pohjalta käyttöön otettavat palvelut tullaan kirjaamaan Omnian kansainvälisten asioiden toimiston markkinointisuunnitelmaan, joka on tekeillä opinnäytetyönä Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Työ antaa eväitä myös Omnian globaalien verkostojen viestintäsuunnitelman kehittämiselle.
Tietoperustassa esitellään sosiaaliseen mediaan liittyviä käsitteitä, pohditaan sosiaalisen median kentän nopeaa muutosalttiutta ja havainnollistetaan tilastoin eri-ikäisten suomalaisten sosiaalisen median käyttötottumuksia. Lisäksi käsitellään koulutusorganisaatioiden ja työelämän asennoitumista sosiaalisen median käyttöön.
Sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille suoran viestintäväylän jo olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille. Työyhteisön sisäisen toiminnan välineeksi palvelut tarjoavat esimerkiksi julkaisu- ja tallennusalustoja, yhteisöjä, pikaviestimiä, sisällönjakokanavia sekä mahdollisuuden ilmaisvideoneuvotteluihin ja yhteisten dokumenttien luontiin.
Toiminnallisessa osuudessa on selvitetty sosiaalisen median palvelujen käyttötarkoituk-sia. Selvityksen aikana tutustuttiin yli 80 palveluun, joista valikoitui käyttökokemuksiin ja toimiviin esimerkkeihin perustuen 35 Omnian kansainvälisten asioiden toimiston kannalta hyödyllisintä. Tuotoksena syntyi Omnian käyttöön manuaali, PDF-tiedosto, jossa esitellään kyseisten palvelujen toimintaperiaatteet ja ideoidaan, kuinka palveluja voidaan hyödyntää kansainvälisten asioiden toimiston työssä. Ideoiden pohjalta käyttöön otettavat palvelut tullaan kirjaamaan Omnian kansainvälisten asioiden toimiston markkinointisuunnitelmaan, joka on tekeillä opinnäytetyönä Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Työ antaa eväitä myös Omnian globaalien verkostojen viestintäsuunnitelman kehittämiselle.