Vältä tapaturmia -päivä Sveitsin lukiossa
Welling, Kati; Hiltunen, Juha-Pekka; Nieminen, Juha; Suttinen, Eija (2012)
Welling, Kati
Hiltunen, Juha-Pekka
Nieminen, Juha
Suttinen, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa ja toteuttaa kahdelle Sveitsin lukion ensimmäisen vuosikurssin ryhmälle Vältä tapaturmia -päivä. Työn tilasi koti- ja vapaa-ajan tapaturmatyöryhmä, joka on osa ”24 turvallista tuntia Hyvinkäällä”. Tapahtuman tavoitteena oli saada siihen osallistuva opiskelija havahtumaan tapaturmien ehkäisemisen tarpeellisuuteen, tiedostamaan tapaturmien ehkäisemisen merkityksellisyyden omassa elämässään ja vahvistaa opiskelijan taitoja ehkäistä erilaisia tapaturmia. Vältä tapaturmia -päivän suunnittelun pohjana käytettiin Fisherin -IMB mallia terveysosaamisen osatekijöistä sekä Andersonin ja Mencelin tapaturmateoriaa ja ryhmäohjauksen teoriaa.
Vältä tapaturmia -päivä järjestettiin 9.10.2012. Päivän aikana 48 opiskelijaa kiersi rasteja neljässä ryhmässä. Rasteja oli neljä ja jokainen rasti kesti 75 min. Rastien aiheet olivat myrkytystapaturmat, liikuntatapaturmat, liikennetapaturmat ja paloturvallisuus. Rastien aiheet valittiin kohderyhmän tapaturmatilastoissa ilmenneiden suurimpien tapaturmasyiden ja Sveitsin lukion opettajaedustajien toiveiden mukaan.
Tapahtuma arvioitiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn käytettiin tapaturmapäivän loppukartoituslomaketta. Kyselyyn vastasivat Vältä tapaturmia –päivään osallistuneet opiskelijat. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-taulukko ohjelmalla. Tulokset kuvattiin lukuina. Palautteen perusteella tapahtuma lisäsi eniten opiskelijoiden tietoja ja kykyä toimia tapaturma tilanteessa. Nuorten mielestä tapahtumassa käsitellyt asiat olivat tärkeitä. Ohjaajien toiminta oli nuorten mielestä uudenlaista ja ohjaajat osasivat innostaa ja motivoida heitä toimimaan päivän aikana. Tapahtumaan valitut teoriat toimivat Vältä tapaturmia –päivän lähtökohtana hyvin.
Loppuarviointi osoittaa, että nuoriin voi vaikuttaa tämän kaltaisilla tapahtumilla. Nuorten tulisi oppia ymmärtämään oman käyttäytymisensä vaikutus esim. tapaturmiin ja tätä kautta heidän tapaturmienehkäisytaitoihinsa voitaisiin vaikuttaa. Koulujärjestelmässä voisi tulevaisuudessa painottaa nuoren omaa vaikutusta ympäröivään maailmaan. Uskomme, että tällä olisi myönteinen vaikutus nuoren haluun toimia esim. tapaturmia ehkäisevällä tavalla. Tällöin nuori ei ajattelisi olevansa vain osa tapahtumaketjua, vaan ymmärtäisi, kuinka hän voi vaikuttaa tapahtumiin.
Vältä tapaturmia -päivä järjestettiin 9.10.2012. Päivän aikana 48 opiskelijaa kiersi rasteja neljässä ryhmässä. Rasteja oli neljä ja jokainen rasti kesti 75 min. Rastien aiheet olivat myrkytystapaturmat, liikuntatapaturmat, liikennetapaturmat ja paloturvallisuus. Rastien aiheet valittiin kohderyhmän tapaturmatilastoissa ilmenneiden suurimpien tapaturmasyiden ja Sveitsin lukion opettajaedustajien toiveiden mukaan.
Tapahtuma arvioitiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn käytettiin tapaturmapäivän loppukartoituslomaketta. Kyselyyn vastasivat Vältä tapaturmia –päivään osallistuneet opiskelijat. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-taulukko ohjelmalla. Tulokset kuvattiin lukuina. Palautteen perusteella tapahtuma lisäsi eniten opiskelijoiden tietoja ja kykyä toimia tapaturma tilanteessa. Nuorten mielestä tapahtumassa käsitellyt asiat olivat tärkeitä. Ohjaajien toiminta oli nuorten mielestä uudenlaista ja ohjaajat osasivat innostaa ja motivoida heitä toimimaan päivän aikana. Tapahtumaan valitut teoriat toimivat Vältä tapaturmia –päivän lähtökohtana hyvin.
Loppuarviointi osoittaa, että nuoriin voi vaikuttaa tämän kaltaisilla tapahtumilla. Nuorten tulisi oppia ymmärtämään oman käyttäytymisensä vaikutus esim. tapaturmiin ja tätä kautta heidän tapaturmienehkäisytaitoihinsa voitaisiin vaikuttaa. Koulujärjestelmässä voisi tulevaisuudessa painottaa nuoren omaa vaikutusta ympäröivään maailmaan. Uskomme, että tällä olisi myönteinen vaikutus nuoren haluun toimia esim. tapaturmia ehkäisevällä tavalla. Tällöin nuori ei ajattelisi olevansa vain osa tapahtumaketjua, vaan ymmärtäisi, kuinka hän voi vaikuttaa tapahtumiin.