Markkinointisuunnitelma parturi-kampaamo VL-Hairille
Rantanen, Reea; Pulkkinen, Anni (2013)
Rantanen, Reea
Pulkkinen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262650
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointisuunnitelman kehittäminen parturi-kampaamo VL-Hairille vuodelle 2013. VL-Hairissa markkinointitoimenpiteet ovat aiemmin olleet hyvin vähäisiä, joten tavoitteena oli sen tunnettuuden lisääminen, asiakasvirran kasvattaminen sekä tuotemyynnin lisääminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin merkitystä yritykselle sekä sen suunnitteluun liittyviä tekijöitä. Teorian lopuksi kirjoitettiin markkinoinnin kilpailukeinoista sekä teoreettiselta pohjalta että yrityksen näkökulmasta. Kilpailukeinoista nostettiin esille tärkeimpinä tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä sekä henkilöstö. Markkinointiviestinnästä kirjoitettiin myös hieman laajemmin, sillä pienelle yritykselle viestintä esimerkiksi sosiaalisen median kautta on kannattavinta.
Toiminnallinen osuus koostui kesällä 2012 toteutetusta markkinointikampanjasta sekä vuodelle 2013 laaditusta markkinoinnin suunnitelmasta. Koska yritystä ei oltu aiemmin markkinoitu juuri lainkaan, oli kesän kampanjan tarkoitus auttaa suunnittelemaan seuraavan vuoden markkinointia. Näin saatiin pohjaa tulevalle suunnitelmalle ja siitä oli helpompi lähteä rakentamaan vuodelle 2013 tehokkaita strategioita.
Markkinointisuunnitelma laadittiin kuukausikohtaisesti, ja jokaiselle kuukaudelle keksittiin jokin tarjous tai kampanja. Suunnitelma kirjoitettiin auki yksityiskohtaisesti, mutta siitä tehtiin myös erillinen Excel-taulukko, josta yrityksen työntekijöiden on helppo seurata markkinoinnin etenemistä vuoden mittaan. Markkinointisuunnitelmasta pyrittiin tekemään mahdollisimman realistinen, jotta sen voisi myös helposti toteuttaa kyseisessä yrityksessä. Työntekijöitä on vain kaksi, joten suunnitelmassa tuli ottaa huomioon pienyrityksen haasteet sekä vaatimukset.
Opinnäytetyössä onnistuttiin toteuttamaan yritykselle realistinen markkinointisuunnitelma, jonka uskotaan hyödyttävän vuoden 2013 lisäksi myös tulevaisuuden markkinoinnin suunnittelussa sekä kehittämisessä. Suunnitelmassa onnistuttiin ottamaan hyvin huomioon halutut tavoitteet sekä yrityksen voimavarat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin merkitystä yritykselle sekä sen suunnitteluun liittyviä tekijöitä. Teorian lopuksi kirjoitettiin markkinoinnin kilpailukeinoista sekä teoreettiselta pohjalta että yrityksen näkökulmasta. Kilpailukeinoista nostettiin esille tärkeimpinä tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä sekä henkilöstö. Markkinointiviestinnästä kirjoitettiin myös hieman laajemmin, sillä pienelle yritykselle viestintä esimerkiksi sosiaalisen median kautta on kannattavinta.
Toiminnallinen osuus koostui kesällä 2012 toteutetusta markkinointikampanjasta sekä vuodelle 2013 laaditusta markkinoinnin suunnitelmasta. Koska yritystä ei oltu aiemmin markkinoitu juuri lainkaan, oli kesän kampanjan tarkoitus auttaa suunnittelemaan seuraavan vuoden markkinointia. Näin saatiin pohjaa tulevalle suunnitelmalle ja siitä oli helpompi lähteä rakentamaan vuodelle 2013 tehokkaita strategioita.
Markkinointisuunnitelma laadittiin kuukausikohtaisesti, ja jokaiselle kuukaudelle keksittiin jokin tarjous tai kampanja. Suunnitelma kirjoitettiin auki yksityiskohtaisesti, mutta siitä tehtiin myös erillinen Excel-taulukko, josta yrityksen työntekijöiden on helppo seurata markkinoinnin etenemistä vuoden mittaan. Markkinointisuunnitelmasta pyrittiin tekemään mahdollisimman realistinen, jotta sen voisi myös helposti toteuttaa kyseisessä yrityksessä. Työntekijöitä on vain kaksi, joten suunnitelmassa tuli ottaa huomioon pienyrityksen haasteet sekä vaatimukset.
Opinnäytetyössä onnistuttiin toteuttamaan yritykselle realistinen markkinointisuunnitelma, jonka uskotaan hyödyttävän vuoden 2013 lisäksi myös tulevaisuuden markkinoinnin suunnittelussa sekä kehittämisessä. Suunnitelmassa onnistuttiin ottamaan hyvin huomioon halutut tavoitteet sekä yrityksen voimavarat.