Markkinointisuunnitelma 3D-suunnittelu/konsultointiyritykselle : case: Mandados Oy
Rantasalo, Riku (2013)
Rantasalo, Riku
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083096
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksiantona toteutettu markkinointisuunnitelma lahtelaiselle 3D-suunnittelu/konsultointiyritykselle. Työhön on sisällytetty kaikki markkinointisuunnitelmalle tyypilliset osa-alueet. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on rakentaa yritykselle toimiva toiminnallinen suunnitelma markkinoinnin toteutuksen mahdollistamiseksi.
Työ koostuu kahdesta osasta, teoria – ja empiriaosuuksista. Teorian avulla käydään läpi kaikki työssä käytettävät työkalut lähtötason analyyseistä kilpailukeinoihin, aikatauluihin, budjetointiin ja seurantaan. Teoriaosuus perustuu alan painetun kirjallisuuden ja elektronisten lähteiden hyödyntämiseen. Empiriaosuudessa lähdetään rakentamaan yritykselle varsinaista markkinointisuunnitelmaa analyysien avulla, jotka yrityksen osakkaat ovat syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana tehneet.
Tämä markkinointisuunnitelma rakentuu yrityksen ydintuotteen, suunnitteluautomaattiratkaisujen ympärille. Tehtyjen analyysien pohjalta voidaan sanoa, että yrityksellä on hyvät edellytykset kasvaa ja nousta alalla vaikuttavaksi tekijäksi. Yritys tulee jatkossa tarjoamaan ydintuotteen rinnalla erilaisia konsultaatiopalveluita, joiden markkinointikeinot tullaan päivittämään myöhemmin markkinointisuunnitelmaan koko konseptin selkeytyessä.
Työ koostuu kahdesta osasta, teoria – ja empiriaosuuksista. Teorian avulla käydään läpi kaikki työssä käytettävät työkalut lähtötason analyyseistä kilpailukeinoihin, aikatauluihin, budjetointiin ja seurantaan. Teoriaosuus perustuu alan painetun kirjallisuuden ja elektronisten lähteiden hyödyntämiseen. Empiriaosuudessa lähdetään rakentamaan yritykselle varsinaista markkinointisuunnitelmaa analyysien avulla, jotka yrityksen osakkaat ovat syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana tehneet.
Tämä markkinointisuunnitelma rakentuu yrityksen ydintuotteen, suunnitteluautomaattiratkaisujen ympärille. Tehtyjen analyysien pohjalta voidaan sanoa, että yrityksellä on hyvät edellytykset kasvaa ja nousta alalla vaikuttavaksi tekijäksi. Yritys tulee jatkossa tarjoamaan ydintuotteen rinnalla erilaisia konsultaatiopalveluita, joiden markkinointikeinot tullaan päivittämään myöhemmin markkinointisuunnitelmaan koko konseptin selkeytyessä.