Pyörätuoliajokortti CP-vammaisille lapsille
Dunkel, Tuomas; Brandwijk, Sebastian; Haarala, Jukka (2013)
Dunkel, Tuomas
Brandwijk, Sebastian
Haarala, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda manuaalista pyörätuolia käyttävien CP-vammaisten lasten pyörätuolitaitoja kehittävä opas Ruskeasuon koululle. Koulun fysioterapeutit ovat työssään huomanneet, että oppilaiden pyörätuolin käsittelytaidot kaipaavat harjoitusta. Tavoitteena on edistää CP-lasten omatoimisuutta ja itsenäisyyttä harjoittamalla pyörätuolin käsittelytaitoja. Tähän mennessä kirjallisuus ja vastaavanlaiset tutkimukset ja tuotokset ovat suunnattu pääsääntöisesti selkäydinvammaisten kuntoutukseen, ja työmme tarkoitus on soveltaa tätä tietoa CP-vammaisille pyörätuolinkäyttäjille. Opinnäytetyö pyrkii palvelumuotoilun keinoin luomaan pyörätuoliajokortista työkalun, jota koulun fysioterapeutit ja muu henkilökunta voivat käyttää pyörätuolin käsittelytaitojen harjoittamisessa. Lisäksi ajokorttia voi käyttää pyörätuolin käsittelytaitojen arviointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu CP-vammasta, CP-lapsen toimintakyvystä sekä manuaalisen pyörätuolin toiminnasta ja käytöstä. Dalhousie Universityn Wheelchair Skills Training Program Manual version 4.1 (2010) sekä Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskuksen Opas hyvään pyörätuolin hallintaan (2009) toimivat keskeisinä lähteinä ajokorttiin valittujen liikkeiden ja suoritusten osalta.
Pyörätuoliajokortin pääteemat ovat pyörätuolin huolto, pyörätuolilla liikkuminen sekä siirtymiset ja painehaavojen ehkäisy. Huoltokoulussa tutustutaan pyörätuoliin ja sen eri osiin sekä niiden toimintaan. Käsittelytaito-osiossa harjoitellaan pyörätuolilla liikkumista ja paneudutaan suoritustekniikoihin fysioterapeuttisesta näkökulmasta. Ajokortin viimeisissä osioissa tarkastellaan siirtymisiä pyörätuoliin ja tuolista pois sekä painehaavojen ehkäisyä. Koulun fysioterapeutit kokivat kaikissa näissä opetuksen olevan hyvin vähäistä ja lasten taidot vaihtelevalla tasolla. Pyörätuoliajokorttiin sisältyy myös arviointiosio, jonka avulla pyörätuolitaitojen kehittymistä on mahdollista seurata ja havaita ongelmakohtia pyörätuolia käytettäessä.
Ajokortin toimivuutta testattiin Ruskeasuon koulussa vaihtelevilla 3 - 6 hengen oppilasryhmillä kuudella opetustunnilla. Tuotoksen toimivuutta ja sisältöä arvioivat testauksen yhteydessä koulun fysioterapeutit sekä vertaistukiohjaaja. Arviointilomakkeella henkilökunta arvioi ajokortin sisältöä ja toimivuutta käytännössä. Palautteen sekä omien havaintojemme perusteella muokkasimme tuotosta jokaisen testauskerran jälkeen. Pyörätuoliajokortti sisältää ohjeita eri liikkeiden suoritukseen, neuvoja ohjaajalle, vaihtoehtoisia suoritustapoja sekä harjoituksia ja leikkejä, joissa harjoitellut liikkeet toistuvat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu CP-vammasta, CP-lapsen toimintakyvystä sekä manuaalisen pyörätuolin toiminnasta ja käytöstä. Dalhousie Universityn Wheelchair Skills Training Program Manual version 4.1 (2010) sekä Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskuksen Opas hyvään pyörätuolin hallintaan (2009) toimivat keskeisinä lähteinä ajokorttiin valittujen liikkeiden ja suoritusten osalta.
Pyörätuoliajokortin pääteemat ovat pyörätuolin huolto, pyörätuolilla liikkuminen sekä siirtymiset ja painehaavojen ehkäisy. Huoltokoulussa tutustutaan pyörätuoliin ja sen eri osiin sekä niiden toimintaan. Käsittelytaito-osiossa harjoitellaan pyörätuolilla liikkumista ja paneudutaan suoritustekniikoihin fysioterapeuttisesta näkökulmasta. Ajokortin viimeisissä osioissa tarkastellaan siirtymisiä pyörätuoliin ja tuolista pois sekä painehaavojen ehkäisyä. Koulun fysioterapeutit kokivat kaikissa näissä opetuksen olevan hyvin vähäistä ja lasten taidot vaihtelevalla tasolla. Pyörätuoliajokorttiin sisältyy myös arviointiosio, jonka avulla pyörätuolitaitojen kehittymistä on mahdollista seurata ja havaita ongelmakohtia pyörätuolia käytettäessä.
Ajokortin toimivuutta testattiin Ruskeasuon koulussa vaihtelevilla 3 - 6 hengen oppilasryhmillä kuudella opetustunnilla. Tuotoksen toimivuutta ja sisältöä arvioivat testauksen yhteydessä koulun fysioterapeutit sekä vertaistukiohjaaja. Arviointilomakkeella henkilökunta arvioi ajokortin sisältöä ja toimivuutta käytännössä. Palautteen sekä omien havaintojemme perusteella muokkasimme tuotosta jokaisen testauskerran jälkeen. Pyörätuoliajokortti sisältää ohjeita eri liikkeiden suoritukseen, neuvoja ohjaajalle, vaihtoehtoisia suoritustapoja sekä harjoituksia ja leikkejä, joissa harjoitellut liikkeet toistuvat.