Ryhmäliikuntatuntien asiakashallintajärjestelmän kehittämisprojekti
Karhumäki, Krista; Mannila, Heidi (2013)
Karhumäki, Krista
Mannila, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli osallistua pääkaupunkiseudulla sijaitsevan hyvinvointialan yrityksen uuden liikuntapalveluiden internet-järjestelmän kehittämiseen ja lanseeraamiseen. Liikuntapalvelujärjestelmä on ryhmäliikunnan ajanvarausjärjestelmä, joka toimii myös asiakastietokantana sekä verkkokauppana. Lisäksi tavoitteena oli tutkia uuden järjestelmän tuomia liiketoiminnallisia hyötyjä.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tutustumalla yrityksen silloiseen ajanvarauskäytäntöön ja tekemällä siitä nykytila-analyysin. Lisäksi uudesta järjestelmästä tehtiin prosessikuvaus, joka mahdollisti vertailun vanhan ja uuden välillä. Uuteen järjestelmään siirryttäessä tehtävänä oli suunnitella lanseeraus. Lanseeraus koostui sisäisestä ja ulkoisesta markkinointiviestinnästä, joiden tarkoituksena oli tiedottaa siirtymisestä sekä opastaa liikuntapalvelujärjestelmän käytössä.
Liikuntapalvelujärjestelmän pilottiversion valmistuttua sen helppokäyttöisyyttä ja selkeyttä testattiin potentiaalisilla asiakkailla. Heiltä saatujen tulosten perusteella hyvinvointialan yritys pystyi kehittämään järjestelmää ennen virallista lanseerausta. Lanseerauksen jälkeen loppukäyttäjille tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka perusteella saatiin mielipiteitä ja kehitysehdotuksia liikuntapalvelujärjestelmän lanseerauksen onnistumisesta sekä palvelun sisällöstä ja helppokäyttöisyydestä.
Opinnäytetyön teoriakehys koostui palvelumuotoilusta, asiakaskokemuksesta, prosessikuvauksesta, sisäisestä ja ulkoisesta markkinoinnista, lanseerauksesta sekä asiakastyytyväisyystutkimuksesta.
Tuloksena saimme kerättyä uuden järjestelmän hyödyt verrattuna vanhaan. Liikuntapalvelujärjestelmä nopeuttaa hyvinvointialan yrityksen asiakaspalvelua sekä säästää asiakaspalvelijoiden aikaa, josta yritys hyötyy myös rahallisesti. Se myös tuo asiakkaille mahdollisuuden seurata omaa liikuntahistoriaa ja mahdollistaa tuntien varaamisen sekä perumisen itse ja mihin aikaan tahansa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tutustumalla yrityksen silloiseen ajanvarauskäytäntöön ja tekemällä siitä nykytila-analyysin. Lisäksi uudesta järjestelmästä tehtiin prosessikuvaus, joka mahdollisti vertailun vanhan ja uuden välillä. Uuteen järjestelmään siirryttäessä tehtävänä oli suunnitella lanseeraus. Lanseeraus koostui sisäisestä ja ulkoisesta markkinointiviestinnästä, joiden tarkoituksena oli tiedottaa siirtymisestä sekä opastaa liikuntapalvelujärjestelmän käytössä.
Liikuntapalvelujärjestelmän pilottiversion valmistuttua sen helppokäyttöisyyttä ja selkeyttä testattiin potentiaalisilla asiakkailla. Heiltä saatujen tulosten perusteella hyvinvointialan yritys pystyi kehittämään järjestelmää ennen virallista lanseerausta. Lanseerauksen jälkeen loppukäyttäjille tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka perusteella saatiin mielipiteitä ja kehitysehdotuksia liikuntapalvelujärjestelmän lanseerauksen onnistumisesta sekä palvelun sisällöstä ja helppokäyttöisyydestä.
Opinnäytetyön teoriakehys koostui palvelumuotoilusta, asiakaskokemuksesta, prosessikuvauksesta, sisäisestä ja ulkoisesta markkinoinnista, lanseerauksesta sekä asiakastyytyväisyystutkimuksesta.
Tuloksena saimme kerättyä uuden järjestelmän hyödyt verrattuna vanhaan. Liikuntapalvelujärjestelmä nopeuttaa hyvinvointialan yrityksen asiakaspalvelua sekä säästää asiakaspalvelijoiden aikaa, josta yritys hyötyy myös rahallisesti. Se myös tuo asiakkaille mahdollisuuden seurata omaa liikuntahistoriaa ja mahdollistaa tuntien varaamisen sekä perumisen itse ja mihin aikaan tahansa.