Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Käyttäytyminen Facebookissa

Sihvola, Iiris (2009)

Avaa tiedosto
Sihvola_Iiris.pdf (530.4Kt)
Lataukset: 


Sihvola, Iiris
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306522
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhteisöpalvelu Facebookin käyttöä. Tarkoituksena on selvittää miten yksilöt käyttäytyvät kyseisessä yhteisöpalvelussa ja minkälaisiin käyttäjäryhmiin heidät voi jakaa. Teoriatiedon ja tutkimustulosten pohjalta selvitetään myös, minkälainen Facebook-sovelluksen pitäisi olla, jotta se leviäisi mahdollisimman laajaan käyttöön.

Teoriaosuudessa perehdytään sosiaalisen median käsitteeseen, sekä tarkemmin sen kolmeen ydinkäsitteeseen; sisältöön, Web 2.0:aan ja yhteisöihin. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään tarkemmin verkkoyhteisöjä.

Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin havainnointia, sillä sen avulla saatiin välitöntä tietoa tutkimuksen kannalta luonnollisesta ympäristöstä. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä. Reilun kahden kuukauden aikana pidettiin kirjaa Facebook-käyttäjien julkaisemista sisällöistä, jotka jaoteltiin tyypin ja aiheen mukaan.

Tutkimuksessa tuli selvästi esiin, että Facebookissa tuodaan itseään esille ja etsitään huomiota. Statusviestejä, kuvia ja persoonallisuustestitulosten tuloksia julkaistiin huomattavasti enemmän kuin muuta sisältöä; linkkejä, muistiinpanoja ja videoita.

Lisäksi tuloksista huomattiin, että myös Facebookin käyttäjät ovat jakautuneet lähes Jakob Nielsenin 90-9-1 -säännön mukaisesti. Nielsenin mukaan suurimmassa osassa verkkoyhteisöitä 90 % käyttäjistä ei osallistu, 9 % osallistuu vähän ja 1 % käyttäjistä tuottaa lähes kaiken sisällön. Facebookissa keskimmäinen ryhmä on suurempi, sillä Facebook on tarkoitettu itsensä ilmaisuun ja yhteydenpitoon jolloin siellä esiintyy enemmän sisällön tuotantoa.

Teoriatiedon ja tulosten pohjalta pääteltiin, että tärkeimmät ominaisuudet Facebook-sovellukselle ovat arviointi- ja kommentointimahdollisuus, sillä käyttäjät haluavat julkaistuaan sisältöä saada siitä arviointeja ja kommentteja ja näin tietää mitä heistä ajatellaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste