Suoramarkkinoinnin kehitysnäkymiä kotimaan markkinoilla
Kettunen, Helvi (2013)
Kettunen, Helvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suoramarkkinoinnin kehitysnäkymiä Yritys X -konsernin kotimaisten asiakkaiden osalta. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, mitä suoramarkkinoinnin muotoja asiakasyritykset käyttävät ja miten suuri osuus suoramarkkinoinnilla on näiden yritysten markkinointibudjeteissa. Keskeistä oli tarkastella myös sähköisen markkinoinnin osuutta nyt ja tulevaisuudessa asiakasyritysten markkinoinnissa. Tutkimuksen tuloksena saatu tieto luo pohjaa Yritys X:n markkinoinnin uunnittelulle ja auttaa löytämään kanavia liiketaloudelliselle kasvulle.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yritysmarkkinointia, markkinointiviestintää ja suoramarkkinointia markkinointiviestinnän osa-alueena. Omana kokonaisuutenaan tarkastellaan sähköistä markkinointiviestintää ja sen käyttömahdollisuuksia suoramarkkinoinnissa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen loppuosan muodostavat suoramarkkinointia säätelevä lainsäädäntö ja sen vaikutukset suoramarkkinointiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin Yritys X:n kotimaisille asiakkaille sähköpostitse.
Tutkimus osoitti, että suoramarkkinoinnilla on hyvät ja rohkaisevat kehitysnäkymät Yritys X:n kotimaisten asiakkaiden osalta. Erityisesti sähköinen markkinointi luo uusia mahdollisuuksia suoramarkkinoinnin kehitykselle.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yritysmarkkinointia, markkinointiviestintää ja suoramarkkinointia markkinointiviestinnän osa-alueena. Omana kokonaisuutenaan tarkastellaan sähköistä markkinointiviestintää ja sen käyttömahdollisuuksia suoramarkkinoinnissa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen loppuosan muodostavat suoramarkkinointia säätelevä lainsäädäntö ja sen vaikutukset suoramarkkinointiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin Yritys X:n kotimaisille asiakkaille sähköpostitse.
Tutkimus osoitti, että suoramarkkinoinnilla on hyvät ja rohkaisevat kehitysnäkymät Yritys X:n kotimaisten asiakkaiden osalta. Erityisesti sähköinen markkinointi luo uusia mahdollisuuksia suoramarkkinoinnin kehitykselle.