Ilmakitaransoiton MM-kisojen tunnettuuden ja kilpailijamäärän kasvattaminen markkinoinnin avulla
Vähäsarja, Anna (2013)
Vähäsarja, Anna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää Ilmakitaransoiton MM-kisojen markkinointitoimenpiteitä tapahtuman tunnettuuden ja kilpailijamäärän kasvattamiseksi. Työn toimeksiantajana toimi Airnest Productions Oy, joka hallinnoi ja tuottaa Ilmakitaransoiton MM-kisoja. Työn tulokset auttavat Ilmakitaransoiton MM-kisoja kehittymään ja säilymään merkittävänä, kansainvälisenä mediatapahtumana Oulun seudulla.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin paperista lomakekyselyä, joka kohdistettiin tapahtuman 36 kilpailijalle, ja vastauksia saatiin 28 kappaletta. Kysely toteutettiin Ilmakitaransoiton MM-kisojen yhteydessä elokuussa 2012, ja sen perusteella tehtiin kilpailijaprofilointi sekä tapahtuman markkinointiin liittyviä kehitysideoita.
Tutkimuksessa selvisi, että tyypillinen kilpailija on keskimäärin 30-vuotias, saksalainen mieshenkilö, joka on saanut yliopistokoulutuksen ja toimii luovassa ammatissa, kuten artistina, kirjailijana tai esiintyjänä. Kilpailija on kiinnostunut musiikista, mutta politiikasta hän ei pidä. Markkinoinnillisiksi kehityskohteiksi osoittautuivat tapahtuman kotisivut, markkinoinnin jatkuvuus vuoden ympäri, verkkokaupan luominen, Oulun kaupungin markkinoinnin lisääminen kisojen yhteydessä, asiakasryhmien tutkiminen sekä kilpailijahankinnan tehostaminen. Toimeksiantajalle hyödyllinen jatkotutkimusaihe voisi olla tapahtuman yleisön tutkiminen, jolloin saataisiin laajemmin tietoa siitä, kuinka markkinointi tavoittaa kävijät.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin paperista lomakekyselyä, joka kohdistettiin tapahtuman 36 kilpailijalle, ja vastauksia saatiin 28 kappaletta. Kysely toteutettiin Ilmakitaransoiton MM-kisojen yhteydessä elokuussa 2012, ja sen perusteella tehtiin kilpailijaprofilointi sekä tapahtuman markkinointiin liittyviä kehitysideoita.
Tutkimuksessa selvisi, että tyypillinen kilpailija on keskimäärin 30-vuotias, saksalainen mieshenkilö, joka on saanut yliopistokoulutuksen ja toimii luovassa ammatissa, kuten artistina, kirjailijana tai esiintyjänä. Kilpailija on kiinnostunut musiikista, mutta politiikasta hän ei pidä. Markkinoinnillisiksi kehityskohteiksi osoittautuivat tapahtuman kotisivut, markkinoinnin jatkuvuus vuoden ympäri, verkkokaupan luominen, Oulun kaupungin markkinoinnin lisääminen kisojen yhteydessä, asiakasryhmien tutkiminen sekä kilpailijahankinnan tehostaminen. Toimeksiantajalle hyödyllinen jatkotutkimusaihe voisi olla tapahtuman yleisön tutkiminen, jolloin saataisiin laajemmin tietoa siitä, kuinka markkinointi tavoittaa kävijät.