Asiakaslähtöinen tapahtuma Motiva Oy:ssä
Niemi, Annika; Kesänen, Sanna (2013)
Niemi, Annika
Kesänen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273693
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Motiva Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä tapahtumista, saada tietoa siitä, mitkä seikat vaikuttavat osallistumispäätökseen sekä kartoittaa asiakkaiden odotuksia ja toiveita siitä, mihin suuntaan tapahtumia pitäisi tulevaisuudessa kehittää.
Tutkimusaineisto kerättiin Motivan asiakkaille lähetetyllä asiakaskyselyllä sekä haastattelemalla tapahtumajärjestelyistä vastaavan viestintäyksikön viestintäjohtajaa. Haastattelua ja kyselyn tuloksia verrattiin keskenään, ja näin pystyttiin selvittämään eroaako yrityksen käsitys asiakkaiden tarpeista sekä toiveista. Eroavaisuuksista yrityksen mielikuvien ja asiakkaiden oikeiden toivomusten perusteella pyrittiin tekemään toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, jotta tapahtumista saataisiin vieläkin asiakaslähtöisempiä.
Asiakaskyselyllä pystyttiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tapahtumissa, sekä mitkä asiat voivat vaikuttaa esimerkiksi osallistumishalukkuuteen ja kokonaisvaltaiseen tyytyväisyyteen. Tapahtumien kehittämisellä pyritään räätälöimään tapahtumista kattavampia kokonaisuuksia, mutta myös kohentaa niiden markkinointia, jotta osallistumisprosentti saataisiin nousuun ja tapahtumien jälkeinen tyytyväisyys paremmaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää asiakaskyselyssä sekä puolistrukturoitua haastattelua. Asiakaskysely lähetettiin 3860 Motivan asiakkaalle, jotka olivat saaneet vuosina 2012 ja 2011 kutsun yhteen tai useampaan yrityksen tapahtumaan. Kyselyyn vastasi 394 henkilöä eli vastausprosentti oli 10,2 %. Tutkimustulosten keräämisessä ja analysoinnissa käytettiin Webropol Analytics -kysely- ja analysointisovellusta. Asiakaskyselyn tuloksia analysoitiin ohjelman avulla prosentteina ja näin pystyttiin vertailemaan eri ryhmiä keskenään ja sitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mihinkin vastaukseen milläkin tavalla.
Tutkimusaineisto kerättiin Motivan asiakkaille lähetetyllä asiakaskyselyllä sekä haastattelemalla tapahtumajärjestelyistä vastaavan viestintäyksikön viestintäjohtajaa. Haastattelua ja kyselyn tuloksia verrattiin keskenään, ja näin pystyttiin selvittämään eroaako yrityksen käsitys asiakkaiden tarpeista sekä toiveista. Eroavaisuuksista yrityksen mielikuvien ja asiakkaiden oikeiden toivomusten perusteella pyrittiin tekemään toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, jotta tapahtumista saataisiin vieläkin asiakaslähtöisempiä.
Asiakaskyselyllä pystyttiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tapahtumissa, sekä mitkä asiat voivat vaikuttaa esimerkiksi osallistumishalukkuuteen ja kokonaisvaltaiseen tyytyväisyyteen. Tapahtumien kehittämisellä pyritään räätälöimään tapahtumista kattavampia kokonaisuuksia, mutta myös kohentaa niiden markkinointia, jotta osallistumisprosentti saataisiin nousuun ja tapahtumien jälkeinen tyytyväisyys paremmaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää asiakaskyselyssä sekä puolistrukturoitua haastattelua. Asiakaskysely lähetettiin 3860 Motivan asiakkaalle, jotka olivat saaneet vuosina 2012 ja 2011 kutsun yhteen tai useampaan yrityksen tapahtumaan. Kyselyyn vastasi 394 henkilöä eli vastausprosentti oli 10,2 %. Tutkimustulosten keräämisessä ja analysoinnissa käytettiin Webropol Analytics -kysely- ja analysointisovellusta. Asiakaskyselyn tuloksia analysoitiin ohjelman avulla prosentteina ja näin pystyttiin vertailemaan eri ryhmiä keskenään ja sitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mihinkin vastaukseen milläkin tavalla.