Opas esityksen suunnitteluun : case: Lahden tiedepäivä 2012
Kivistö, Antti (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273694
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee seminaari ja luentotapahtumissa pidettävien diaesitysten sisällön ja ulkoasun hallintaa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään toimeksiantajan, Lahden tiedepäivä 2012 aikana pidettyjen diaesitysten nykytilaa ja sitä kuinka tulevissa Lahden tiedepäivä -tapahtumissa diaesitykset voisivat olla parempia.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosassa käsitellään esityksen ja opaskirjallisuuden teoriaa. Toiminnallisen osuuden tuotoksena laadin oppaan esityksen suunnitteluun. Oppaan taustatyönä tutkittiin Lahden tiedepäivä 2012 -tapahtuman diaesityksiä. Selvityksessä hyödynnettiin toimintatutkimus ja benchmarking menetelmiä, sekä kerättiin kuulijoiden mielipiteitä seurantalomakkeen avulla. Selvityksen tuloksia analysoitiin tapahtuman jälkeen kuulijoiden palautteen sekä työn menetelmien perusteella.
Diaesitysten analysoinnilla saatiin aikaan neljä pääkehittämiskohdetta, joihin haettiin ratkaisuja oppaassa. Oppaan tarkoituksena on kehittää diaesitysten sisältöä havainnollistavaan ja kuvaavaan suuntaan. Työn tavoitteena on siirtyminen tekstipainotteisesta esitysmateriaalista kohti visuaalista diaesitystä. Oppaassa kiinnitetään myös huomiota siihen, miten visuaalisen esitysmateriaalin tueksi tehtävällä jaettavalla materiaalilla saadaan aikaan tietopaketti, johon kuulija voi palata myöhemmin. Opinnäytetyön aikana tehdystä taustatyöstä ja selvityksestä voidaan päätellä, että diaesitysten sisältöä tulee kehittää kohti kuulijaystävällisempää esitystapaa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosassa käsitellään esityksen ja opaskirjallisuuden teoriaa. Toiminnallisen osuuden tuotoksena laadin oppaan esityksen suunnitteluun. Oppaan taustatyönä tutkittiin Lahden tiedepäivä 2012 -tapahtuman diaesityksiä. Selvityksessä hyödynnettiin toimintatutkimus ja benchmarking menetelmiä, sekä kerättiin kuulijoiden mielipiteitä seurantalomakkeen avulla. Selvityksen tuloksia analysoitiin tapahtuman jälkeen kuulijoiden palautteen sekä työn menetelmien perusteella.
Diaesitysten analysoinnilla saatiin aikaan neljä pääkehittämiskohdetta, joihin haettiin ratkaisuja oppaassa. Oppaan tarkoituksena on kehittää diaesitysten sisältöä havainnollistavaan ja kuvaavaan suuntaan. Työn tavoitteena on siirtyminen tekstipainotteisesta esitysmateriaalista kohti visuaalista diaesitystä. Oppaassa kiinnitetään myös huomiota siihen, miten visuaalisen esitysmateriaalin tueksi tehtävällä jaettavalla materiaalilla saadaan aikaan tietopaketti, johon kuulija voi palata myöhemmin. Opinnäytetyön aikana tehdystä taustatyöstä ja selvityksestä voidaan päätellä, että diaesitysten sisältöä tulee kehittää kohti kuulijaystävällisempää esitystapaa.