Koulutuspäivä musiikkikasvatuksesta perhepäivähoitajille
Penttilä, Pirjo (2013)
Penttilä, Pirjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273726
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli järjestää koulutuspäivä 1 - 3-vuotiaiden musiikkikasvatuksesta parkanolaisille perhepäivähoitajille. Tarkoituksena oli korostaa sitä, että myös pienimpien lasten kanssa voi toimia musiikin avulla. Tavoitteena oli kertoa perhepäivähoitajille musiikkikasvatuksesta ja sen merkityksestä lapselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää musiikkikasvatuksen merkityksiä pienen lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tarkoitus oli laajentaa perhepäivähoitajien tietämystä musiikkikasvatuksesta.
Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomakkeita. Kyselylomakkeiden avulla saatiin tietoa perhepäivähoitajien näkemyksistä, mielipiteistä sekä kokemuksista. Musiikkikasvatus on tärkeää lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja kasvulle. Musiikin kautta lapsi oppii ja kokee elämyksiä sekä nautintoa. Sen avulla lapsen on mahdollista käsitellä tunteitaan. Musiikkikasvatuksella tuetaan myös puheen ja kielen kehitystä. Musiikkia olisi hyvä liittää lapsen arkeen.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli koulutuspäivä, jota varten oli kerätty teoriatietoa musiikkikasvatuksesta. Koulutuspäivässä yhdistettiin teoriaa ja käytännön esimerkkejä, mikä oli perhepäivähoitajille mielekästä. Koulutuspäivä oli kokonaisuudessaan onnistunut.
Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomakkeita. Kyselylomakkeiden avulla saatiin tietoa perhepäivähoitajien näkemyksistä, mielipiteistä sekä kokemuksista. Musiikkikasvatus on tärkeää lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja kasvulle. Musiikin kautta lapsi oppii ja kokee elämyksiä sekä nautintoa. Sen avulla lapsen on mahdollista käsitellä tunteitaan. Musiikkikasvatuksella tuetaan myös puheen ja kielen kehitystä. Musiikkia olisi hyvä liittää lapsen arkeen.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli koulutuspäivä, jota varten oli kerätty teoriatietoa musiikkikasvatuksesta. Koulutuspäivässä yhdistettiin teoriaa ja käytännön esimerkkejä, mikä oli perhepäivähoitajille mielekästä. Koulutuspäivä oli kokonaisuudessaan onnistunut.