Pohjois-Karjalan ammattiopisto Nurmeksen matkailualan perustutkinnon markkinointi lukuvuonna 2011–2012
Nykyri, Kaisa (2013)
Nykyri, Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304013785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304013785
Tiivistelmä
Matkailualan perustutkintoon opiskelijoiksi hakeutuvien määrä on Pohjois-Karjalan ammattiopisto Nurmeksessa ollut pitkään jo vähäinen. Opiskelijamäärään kaivattiin parannusta, sillä pienillä opiskelijamäärillä alan koulutuksen jatkuminen on epätodennäköistä.
Opiskelijarekrytoinnin tueksi tein markkinointisuunnitelman syksyllä 2011. Lukuvuoden 2011–2012 matkailualan perustutkintoa markkinoitiin minun ja matkailualaa opiskelemassa olevien opiskelijoiden yhteistyönä. Lisäksi ammattiopiston Nurmeksen markkinointitiimi teki aktiivista markkinointityötä koko oppilaitoksen opiskelijarekrytoinnin tukena.
Syksyllä 2012 aloittaneiden matkailuopiskelijoiden määrä oli pettymys. Markkinointitoimenpiteet eivät selvästikään tuottaneet tulosta. Haastattelin kaikkia matkailuopiskelijoita heti opiskelun alettua. Internet oli ollut heidän ensisijainen, matkailualan opinnoista kertova tiedonlähteensä. Opiskelijarekrytointiin voidaan jatkossa valita monenlaisia, uusiakin markkinointikeinoja. Niistä sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on varmasti yksi vaihtoehto.
Opiskelijarekrytoinnin tueksi tein markkinointisuunnitelman syksyllä 2011. Lukuvuoden 2011–2012 matkailualan perustutkintoa markkinoitiin minun ja matkailualaa opiskelemassa olevien opiskelijoiden yhteistyönä. Lisäksi ammattiopiston Nurmeksen markkinointitiimi teki aktiivista markkinointityötä koko oppilaitoksen opiskelijarekrytoinnin tukena.
Syksyllä 2012 aloittaneiden matkailuopiskelijoiden määrä oli pettymys. Markkinointitoimenpiteet eivät selvästikään tuottaneet tulosta. Haastattelin kaikkia matkailuopiskelijoita heti opiskelun alettua. Internet oli ollut heidän ensisijainen, matkailualan opinnoista kertova tiedonlähteensä. Opiskelijarekrytointiin voidaan jatkossa valita monenlaisia, uusiakin markkinointikeinoja. Niistä sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on varmasti yksi vaihtoehto.