Yleinen edunvalvonta ja sen vaikutukset päämiehen itsemääräämisoikeuteen
Sallinen, Tuula (2013)
Sallinen, Tuula
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283760
Tiivistelmä
Yleinen edunvalvonta on kuulunut vuodesta 2009 lähtien valtion oikeusaputoimistojen järjestämäksi palveluksi. Pohjois-Karjalan oikeusaputoimiston yleisen edunvalvonnan tehtävänä on huolehtia edunvalvontaan määrättyjen päämiesten asioista. Henkilölle voidaan määrätä edunvalvoja, jos tämän kyky taloudellisten asioiden hoitamisessa ja omaisuuteen liittyvässä päätöksenteossa on heikentynyt sairauden, vanhuuden tai poissaolon vuoksi siinä määrin, että hänen omaisuutensa on vaarassa.
Opinnäytetyössäni tutkin Pohjois-Karjalan oikeusaputoimiston yleisen edunvalvonnan käytänteitä päämiesten asioiden hoidossa ja sitä kuinka edunvalvonta vaikuttaa päämiehen perusoikeuksiin ja erityisesti itsemääräämisoikeuteen. Tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin teemahaastatteluilla Pohjois-Karjalan oikeusaputoimiston yleisen edunvalvonnan henkilöstölle. Itsemääräämisoikeudella tarkoitetaan ihmisen oikeutta määrätä omasta elämästään, olinpaikastaan, yksityisyydestään ja omaisuudestaan. Edunvalvonta ei lähtökohtaisesti vaikuta henkilön itsemääräämisoikeuteen, vaikkakin edunvalvojalla on kuitenkin kelpoisuus tehdä päämiehen puolesta oikeudellisesti päteviä oikeustoimia ilman päämiehen suostumusta.
Tutkimuksessani selvisi, että vaikka päämiehen itsemääräämisoikeus ei toteudu sellaisenaan edunvalvontaan määräämisen jälkeen, edunvalvojan tulee päätöksenteossa ottaa päämiehen mielipide huomioon tai ainakin järjestää päämiehelle mahdollisuus tulla kuulluksi. Koska edunvalvojan hallussa olevalle pankkitilille ohjataan päämiehen tulot ja muut suuremmat rahavarat, rajoittaa se yksistään päämiehen itsemääräämisoikeutta käyttää varojaan haluamallaan tavalla. Edunvalvojan on turvattava, että päämiehen elämistä, asumista ja terveydenhoitoa koskevat menot tulee ajallaan maksettua ja siitä yli jäävät rahavarat on käytettävä mahdollisuuksien mukaan päämiehen hyväksi.
Opinnäytetyössäni tutkin Pohjois-Karjalan oikeusaputoimiston yleisen edunvalvonnan käytänteitä päämiesten asioiden hoidossa ja sitä kuinka edunvalvonta vaikuttaa päämiehen perusoikeuksiin ja erityisesti itsemääräämisoikeuteen. Tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin teemahaastatteluilla Pohjois-Karjalan oikeusaputoimiston yleisen edunvalvonnan henkilöstölle. Itsemääräämisoikeudella tarkoitetaan ihmisen oikeutta määrätä omasta elämästään, olinpaikastaan, yksityisyydestään ja omaisuudestaan. Edunvalvonta ei lähtökohtaisesti vaikuta henkilön itsemääräämisoikeuteen, vaikkakin edunvalvojalla on kuitenkin kelpoisuus tehdä päämiehen puolesta oikeudellisesti päteviä oikeustoimia ilman päämiehen suostumusta.
Tutkimuksessani selvisi, että vaikka päämiehen itsemääräämisoikeus ei toteudu sellaisenaan edunvalvontaan määräämisen jälkeen, edunvalvojan tulee päätöksenteossa ottaa päämiehen mielipide huomioon tai ainakin järjestää päämiehelle mahdollisuus tulla kuulluksi. Koska edunvalvojan hallussa olevalle pankkitilille ohjataan päämiehen tulot ja muut suuremmat rahavarat, rajoittaa se yksistään päämiehen itsemääräämisoikeutta käyttää varojaan haluamallaan tavalla. Edunvalvojan on turvattava, että päämiehen elämistä, asumista ja terveydenhoitoa koskevat menot tulee ajallaan maksettua ja siitä yli jäävät rahavarat on käytettävä mahdollisuuksien mukaan päämiehen hyväksi.