Harmaahapset ruokaravintolassa
Miikkulainen, Hilppa (2012)
Miikkulainen, Hilppa
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033883
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan ikäihmisiä ravintoloiden ja erityisesti ruokaravintoloiden asiakaskuntana. Työn lähtökohtana on kysymys siitä, missä määrin ikäihmiset ovat nyt ja lähitulevaisuudessa potentiaalisia asiakkaita ja mitä he ruokaravintoloilta odottavat. Ravintolayrityksille pyritään tuottamaan tietoa pohjaksi yrityskohtaiselle asiakassegmentoinnille ja sen edellyttämille tutkimuksille ja selvityksille.
Tutkimuksen menetelminä ovat julkaistujen tietojen jalostaminen koskien ikäihmisten suhteellisen määrän, koulutuksen, terveyden, toimintakyvyn ja maksukyvyn muutoksia. Empiirinen osa sisältää fokusryhmäkeskusteluja, haastatteluja ja innovaatiopajan, jotka toteutettiin Lahdessa.
Tulokset osoittavat kiistatta, että ikäihmisten määrä kasvaa nopeasti ja että heidän joukossaan on erityisiä kasvavia ryhmiä. Ikäihmiset tulevat olemaan entistä koulutetumpia, terveempiä ja toimintakykyisempiä ja heillä on yhä enemmän maksukykyä ja aktiivisuutta käyttää erilaisia palveluja.
Ikäihmisille on erityisen tärkeää hyvä palvelu, johon sisältyy arvostus, ystävällisyys ja yksilöllisten tarpeiden huomiointi. Palvelun nopeus ja ruuan hinta eivät ole kovinkaan keskeisiä. Ruuan halutaan olevan ennen kaikkea monipuolista ja maukasta. Kerma, voi, sokeri ja suola eivät saa olla pannassa - terveellisyys ei ole etusijalla. Ruokaravintoloilta odotetaan myös viihtyvyyttä ja monipuolista asiakaskuntaa, ei vain ikäihmisiä. Ikäihmisten itse innovoima tulevaisuuden ruokaravintola on ”monitoimikeskus”, jossa on erilaisia palveluja suoraan tai ravintolan muiden yhteiskunnan toimijoiden kanssa järjestäminä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että ruokaravintoloiden on menestyäkseen välttämätöntä huomioida ikäihmiset yhä enemmän palvelujen suunnittelussa ja tarjonnassa. Tarvitaan alue- ja yrityskohtaisia selvityksiä asiakassegmentointia varten, sillä ikäihmisten toiveet ovat moninaisia ja ei- perinteisiä. Ravintoloiden kannattaisi ottaa ikäihmiset mukaan palvelujen suunnitteluun ja innovoida heidän kanssaan. myös aivan uudentyyppisiä palveluita ruokaravintolatoiminnan yhteyteen tai liepeille.
Tutkimuksen menetelminä ovat julkaistujen tietojen jalostaminen koskien ikäihmisten suhteellisen määrän, koulutuksen, terveyden, toimintakyvyn ja maksukyvyn muutoksia. Empiirinen osa sisältää fokusryhmäkeskusteluja, haastatteluja ja innovaatiopajan, jotka toteutettiin Lahdessa.
Tulokset osoittavat kiistatta, että ikäihmisten määrä kasvaa nopeasti ja että heidän joukossaan on erityisiä kasvavia ryhmiä. Ikäihmiset tulevat olemaan entistä koulutetumpia, terveempiä ja toimintakykyisempiä ja heillä on yhä enemmän maksukykyä ja aktiivisuutta käyttää erilaisia palveluja.
Ikäihmisille on erityisen tärkeää hyvä palvelu, johon sisältyy arvostus, ystävällisyys ja yksilöllisten tarpeiden huomiointi. Palvelun nopeus ja ruuan hinta eivät ole kovinkaan keskeisiä. Ruuan halutaan olevan ennen kaikkea monipuolista ja maukasta. Kerma, voi, sokeri ja suola eivät saa olla pannassa - terveellisyys ei ole etusijalla. Ruokaravintoloilta odotetaan myös viihtyvyyttä ja monipuolista asiakaskuntaa, ei vain ikäihmisiä. Ikäihmisten itse innovoima tulevaisuuden ruokaravintola on ”monitoimikeskus”, jossa on erilaisia palveluja suoraan tai ravintolan muiden yhteiskunnan toimijoiden kanssa järjestäminä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että ruokaravintoloiden on menestyäkseen välttämätöntä huomioida ikäihmiset yhä enemmän palvelujen suunnittelussa ja tarjonnassa. Tarvitaan alue- ja yrityskohtaisia selvityksiä asiakassegmentointia varten, sillä ikäihmisten toiveet ovat moninaisia ja ei- perinteisiä. Ravintoloiden kannattaisi ottaa ikäihmiset mukaan palvelujen suunnitteluun ja innovoida heidän kanssaan. myös aivan uudentyyppisiä palveluita ruokaravintolatoiminnan yhteyteen tai liepeille.