Sisäisen viestinnän kehittäminen : case: Holiday Club Saimaa vastaanotto
Koppanen, Päivi (2013)
Koppanen, Päivi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043984
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kohdeyrityksen yhden toimipisteen sisäisen viestinnän kehittäminen. Työssä selvitettiin mitä keinoja oli käytössä, miten ne toimivat ja miten viestintää voitaisiin parantaa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sisäisen viestinnän vaikutusta työtyytyväisyyteen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kaikki vastaanotossa työskentelevät henkilöt haastateltiin. Haastattelunauhat purettiin tekstiksi eli litteroitiin sanatarkasti. Haastatteluista 9 tehtiin suomen kielellä ja 2 englannin kielellä. Huomioitavaa näissä kahdessa englanninkielisessä haastattelussa oli se, että englanti ei ollut haastateltavan eikä haastattelijan äidinkieli.
Vastauksista kävi ilmi, että sisäisen viestinnän toimivuudessa löytyi puutteita. Suurimmat puutteet koettiin valtavassa informaatiotulvassa, viestien katoami-sessa matkalla ja vastuunjaon epäselvyyksissä. Haastatellut vaikuttaisivat ole-van kaikkein tyytyväisimpiä työpaikan ilmapiiriin.
Tämä tutkimus antaa hyödyllistä tietoa yritykselle sisäisen viestinnän nykytilas-ta. Lisäksi tutkimuksen avulla pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi ja sitä kautta työtyytyväisyyden lisäämiseksi entisestään.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kaikki vastaanotossa työskentelevät henkilöt haastateltiin. Haastattelunauhat purettiin tekstiksi eli litteroitiin sanatarkasti. Haastatteluista 9 tehtiin suomen kielellä ja 2 englannin kielellä. Huomioitavaa näissä kahdessa englanninkielisessä haastattelussa oli se, että englanti ei ollut haastateltavan eikä haastattelijan äidinkieli.
Vastauksista kävi ilmi, että sisäisen viestinnän toimivuudessa löytyi puutteita. Suurimmat puutteet koettiin valtavassa informaatiotulvassa, viestien katoami-sessa matkalla ja vastuunjaon epäselvyyksissä. Haastatellut vaikuttaisivat ole-van kaikkein tyytyväisimpiä työpaikan ilmapiiriin.
Tämä tutkimus antaa hyödyllistä tietoa yritykselle sisäisen viestinnän nykytilas-ta. Lisäksi tutkimuksen avulla pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi ja sitä kautta työtyytyväisyyden lisäämiseksi entisestään.