Sairaanhoitajien kokemuksia vastaanottotoiminnan kehittämisen toteutumisesta Kajaanin pääterveysasemalla
Niemelä, Raija; Kemppainen, Anja (2013)
Niemelä, Raija
Kemppainen, Anja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303213524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303213524
Tiivistelmä
Muuttuva väestörakenne, niukkenevat resurssit, uudet toimintamallit ja laajenevat palvelurakenteet edellyttävät vastaanotto-työn kehittämistä. Tulevaisuudessa hoitajien vastaanotot lisääntyvät ja vastuut kasvavat. Tämä kehitys vaatii hoitajilta monipuolista ja vahvaa osaamista, siksi heillä onkin tärkeä rooli oman työnsä kehittäjänä vastaanotolla.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli aineistolähtöinen tutkimus ja kuvaa Kajaanin pääterveysaseman vastaanoton sairaanhoitajien kokemuksia vuonna 2009 laaditun vastaanottotoiminnan kehittämissuunnitelman toteutumisesta, vastaanottotyön muuttumisesesta ja mahdollisista uusista vastaanottotyön kehittämistarpeista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka vastaanottotyötä voidaan kehittää ja samalla varmistaa hoitotyön laatu. Tutkimustyötämme määrittävät seuraavat kysymykset: Kuinka toiminta on muuttunut kehittämisuunnitelman jälkeen ja kuinka vastaanottotoimintaa voisi jatkossa kehittää sairaanhoitajien mielestä?
Keräsimme aineistoa Kajaanin Pääterverveysaseman vastaanotolta teemahaastattelun avulla kahdelta sairaanhoitajilta(n=2), joilla oli tuntemusta aikaisemmasta kehittämmissuunnitelmasta ja toimintahistoriasta. Keräsimme ideoita vastaanottotyön kehittämiseksi 6-3-5-menetelmää käyttäen viideltä vastaanoton sairaanhoitajilta (n=5). Saadun aineiston käsittelimme laadullisen aineiston analyysilla ja tulkinnalla. Saimme myös tietoa ajanmukaisesta teoreettisesta materiaalista, havannoimalla ja keskustellen työyhteisön toimijoiden kanssa aktiivisesti.
Vastaanoton kehittämissuunnitelma oli erityisesti muuttanut työnorganisointia, joita olivat mm. kiertävä toimenkuva, triagen käyttöönotto, puhelin vastaajapalvelu ja toimenpidehoitajan tehtävät. Vastaanoton sairaanhoitajat pitivät tärkeänä johdon toiminnan kehittämistä, johon kuuluu mm. työvuorosuunnittelu, henkilöstö resurssit, tiedonkulku sekä esimiestyötä toivottiin näkyvämmäksi. Myös yhteistyön kehittäminen korostui vastauksissa, joita ovat tiedonkulku toimijoiden välillä, yhtenäiset käytännöt, työmallit ja moniammattillinen yhteistyö. Työn organisointia ja ammattillista kehittymistä tulisi myös kehittää.
Työelämä saa työstämme työkaluja vastaanottotyön kehittämiseen. Ammattikorkeakoulu saa ajanmukaista tietoa
vastaanottotoiminnasta ja uusia jatkotutkimusaiheita kehittämistehtäviin sekä opiskelijat saavat hyötyä opiskeluunsa ja ammatilliseen kasvuunsa. Jatkotutkimusaiheiksi voisi olisi vastaanoton toiminta asiakkaan tai lääkärin näkökulmasta sekä Triagen toimivuus eri toimijoiden ja asiakkaan näkökulmista katsottuna Kajaanin pääterveysaseman vastaanotolla.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli aineistolähtöinen tutkimus ja kuvaa Kajaanin pääterveysaseman vastaanoton sairaanhoitajien kokemuksia vuonna 2009 laaditun vastaanottotoiminnan kehittämissuunnitelman toteutumisesta, vastaanottotyön muuttumisesesta ja mahdollisista uusista vastaanottotyön kehittämistarpeista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka vastaanottotyötä voidaan kehittää ja samalla varmistaa hoitotyön laatu. Tutkimustyötämme määrittävät seuraavat kysymykset: Kuinka toiminta on muuttunut kehittämisuunnitelman jälkeen ja kuinka vastaanottotoimintaa voisi jatkossa kehittää sairaanhoitajien mielestä?
Keräsimme aineistoa Kajaanin Pääterverveysaseman vastaanotolta teemahaastattelun avulla kahdelta sairaanhoitajilta(n=2), joilla oli tuntemusta aikaisemmasta kehittämmissuunnitelmasta ja toimintahistoriasta. Keräsimme ideoita vastaanottotyön kehittämiseksi 6-3-5-menetelmää käyttäen viideltä vastaanoton sairaanhoitajilta (n=5). Saadun aineiston käsittelimme laadullisen aineiston analyysilla ja tulkinnalla. Saimme myös tietoa ajanmukaisesta teoreettisesta materiaalista, havannoimalla ja keskustellen työyhteisön toimijoiden kanssa aktiivisesti.
Vastaanoton kehittämissuunnitelma oli erityisesti muuttanut työnorganisointia, joita olivat mm. kiertävä toimenkuva, triagen käyttöönotto, puhelin vastaajapalvelu ja toimenpidehoitajan tehtävät. Vastaanoton sairaanhoitajat pitivät tärkeänä johdon toiminnan kehittämistä, johon kuuluu mm. työvuorosuunnittelu, henkilöstö resurssit, tiedonkulku sekä esimiestyötä toivottiin näkyvämmäksi. Myös yhteistyön kehittäminen korostui vastauksissa, joita ovat tiedonkulku toimijoiden välillä, yhtenäiset käytännöt, työmallit ja moniammattillinen yhteistyö. Työn organisointia ja ammattillista kehittymistä tulisi myös kehittää.
Työelämä saa työstämme työkaluja vastaanottotyön kehittämiseen. Ammattikorkeakoulu saa ajanmukaista tietoa
vastaanottotoiminnasta ja uusia jatkotutkimusaiheita kehittämistehtäviin sekä opiskelijat saavat hyötyä opiskeluunsa ja ammatilliseen kasvuunsa. Jatkotutkimusaiheiksi voisi olisi vastaanoton toiminta asiakkaan tai lääkärin näkökulmasta sekä Triagen toimivuus eri toimijoiden ja asiakkaan näkökulmista katsottuna Kajaanin pääterveysaseman vastaanotolla.