Kirjoittaminen itsetuntemuksen lisäämisen välineenä : työpaja mielenterveyshoitotyön opiskelijoille
Seppänen, Iina (2013)
Seppänen, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää työpaja mielenterveys- ja päihdehoitotyön syventävän vaiheen opiskelijoille. Tavoitteena oli opiskelijoiden itsetuntemuksen ja ammatillisen kasvun edistäminen sekä tutustuttaa opiskelijat kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin. Lisäksi tavoitteena oli oman ammatti-identiteettini vahvistaminen ja ryhmäohjausosaamisessa kehittyminen. Omien tunteiden, ajatusten, arvojen, käytöksen, tietojen ja taitojen tunnistaminen auttoi ammatti-identiteetin rakentamisessa ja sitä kautta ammatillisessa kasvussa. Toiminnallinen työskentely tutustutti opiskelijat kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin, joita he voivat hyödyntää tulevina hoitoalan ammattilaisina työssään.
Opinnäytetyönä toteutettiin kaksi erilaista työpajaa, joissa tehtiin kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin pohjautuvia tehtäviä. Työpajoissa keskityttiin kirjoittamiseen ja tekstien jakamiseen. Kirjoitustehtävät olivat erilaisia, teemana kaikissa oli kuitenkin itseensä tutustuminen. Toimintaa arvioitiin palautekyselyn avulla. Avoimet kysymykset pohjautuivat opinnäytetyössä esiintyviin teemoihin eli kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin, itsetuntemukseen ja ryhmän ohjaukseen. Laadullista aineistoa käsiteltiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Työpajojen hahmottelu alkoi opinnäytetyöprosessin alussa ja suunnittelu jatkui toteutukseen asti. Työpajat sujuivat suunnitelman mukaisesti. Kaikki läsnäolijat vastasivat palautekyselyyn. Palautekyselyn perusteella suurin osa ryhmäläisistä koki tehtävien parantavan itsetuntemusta ja sen myötä vaikuttavan ammatilliseen kasvuun. Tekstien jakaminen oli osalle vaikeaa mutta ryhmästä saatiin tukea. Keskustelut koettiin hyödyllisinä, koska ne antoivat uusia näkökulmia ja vertaisuuden tunteen. Ilmapiiri oli hyväntuulinen ja rento. Ohjausta pidettiin lämpimänä ja selkeänä, mikä tuki luottamuksellista ja avointa tunnelmaa.
Opinnäytetyönä toteutettiin kaksi erilaista työpajaa, joissa tehtiin kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin pohjautuvia tehtäviä. Työpajoissa keskityttiin kirjoittamiseen ja tekstien jakamiseen. Kirjoitustehtävät olivat erilaisia, teemana kaikissa oli kuitenkin itseensä tutustuminen. Toimintaa arvioitiin palautekyselyn avulla. Avoimet kysymykset pohjautuivat opinnäytetyössä esiintyviin teemoihin eli kirjallisuusterapeuttisiin menetelmiin, itsetuntemukseen ja ryhmän ohjaukseen. Laadullista aineistoa käsiteltiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Työpajojen hahmottelu alkoi opinnäytetyöprosessin alussa ja suunnittelu jatkui toteutukseen asti. Työpajat sujuivat suunnitelman mukaisesti. Kaikki läsnäolijat vastasivat palautekyselyyn. Palautekyselyn perusteella suurin osa ryhmäläisistä koki tehtävien parantavan itsetuntemusta ja sen myötä vaikuttavan ammatilliseen kasvuun. Tekstien jakaminen oli osalle vaikeaa mutta ryhmästä saatiin tukea. Keskustelut koettiin hyödyllisinä, koska ne antoivat uusia näkökulmia ja vertaisuuden tunteen. Ilmapiiri oli hyväntuulinen ja rento. Ohjausta pidettiin lämpimänä ja selkeänä, mikä tuki luottamuksellista ja avointa tunnelmaa.