Laskutusasiakkaiden ostokäyttäytyminen - Esimerkkinä A&S Ravintolat
Junni, Maiju (2013)
Junni, Maiju
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääongelma on selvittää, mitkä eri laskutusasiakasryhmät käyttävät kohdeyrityksen
ravintolapalveluja sekä millaista eri laskutusasiakasryhmien ostokäyttäytyminen on eri
kuukausina kussakin ravintolassa sekä kaikissa kohdeyrityksen yksiköissä yhteensä. Aihepiiriä
lähestytään tarkastelemalla majoitus- ja ravitsemisalaa toimialana sekä esittelemällä tarkemmin
kohdeyrityksen ravintolat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muotoutuu segmentoinnin,
ostokäyttäytymisen ja asiakasymmärryksen ympärille.
Empiirinen aineisto hankittiin syöttämällä manuaalisesti Excel-tiedostoon kaikki kohdeyrityksen
vuonna 2011 toteutuneiden tilaisuuksien laskut. Tutkimusaineisto koostui kaikkiaan 1276
laskusta. Asiakkaat ryhmiteltiin kaikkiaan neljääntoista eri asiakasryhmään, joiden ostokäyttäytymistä
ravintoloittain ja eri kuukausina havainnollistettiin diagrammein.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeyrityksen laskutusasiakaskunta on monipuolinen. Joukossa
oli 650 eri asiakkuutta. Merkittävimpänä tuloksena kohdeyrityksen näkökulmasta voidaan
pitää opinnäytetyön tutkimusaineistoon syötettyjä laskutettujen tilaisuuksien asiakasmääriä,
jota kohdeyrityksellä ei tätä aiemmin ollut tiedossa. Asiakasmäärän pohjalta saatiin
laskettua laskutusasiakkaiden keskiostos. Tuloksissa selvisi, keitä laskutusasiakkaat ovat ja
minkä kokoisia ryhmiä he tuovat kohdeyritykseen, mihin ravintoloihin he niitä tuovat sekä
minä kuukausina ostoja tapahtuu.
Tulokset osoittivat, että kaikki kohdeyrityksen ravintolat mielletään vahvasti illallisravintoloiksi.
Asiakasmäärillä mitattuna suurimpia asiakasryhmiä olivat yritykset, kotimaiset matkanjärjestäjät
sekä suuryritykset. Laskutetuilla summilla mitattuna suurimpia asiakasryhmiä olivat
yritykset, suuryritykset sekä yksityishenkilöt. Selvästi eniten laskutusmyyntiä tehtiin kesäkuussa
ja syyskuussa.
Yrityksistä 34, suuryrityksistä 16 ja yhdistyksistä kuusi käytti kohdeyrityksen palveluja toistuvasti.
Valtaosan toistuvasti käyttävien asiakasryhmien tilaisuuksista todettiin tapahtuvan ravintola
Saslikissa ja olevan alle kymmenen henkilön yritysryhmien illallisia, jotka tekivät ateriavalintansa
paikan päällä à la carte –listalta.
Kohdeyritys on yksityinen perheyritys, jonka on pyrittävä segmentoimaan markkinoita luovasti
ja keskittyä jo olemassa olevien asiakkaiden tuntemiseen kuin uusien asiakkuuksien hankkimiseen.
Sen vuoksi on pyrittävä aktivoimaan jo olemassa olevia asiakkaita sekä tekemään lisämyyntiä.
Tämän onnistuminen on mahdollista, kun asiakkaasta tiedetään muutakin kuin demografiset
tiedot. Opinnäytetyön aihe oli vahvasti työelämän tarpeesta lähtevä. Kohdeyrityksellä
ei ollut käytössään tietojärjestelmää laskutusasiakkuuksien hallintaan, joten tämän
opinnäytetyön tutkimusaineistoksi Excel-tiedostoon syötetty data toimii ensiaskeleena asiakastiedon
keräämiselle ja asiakasymmärryksen rakentamiselle.
ravintolapalveluja sekä millaista eri laskutusasiakasryhmien ostokäyttäytyminen on eri
kuukausina kussakin ravintolassa sekä kaikissa kohdeyrityksen yksiköissä yhteensä. Aihepiiriä
lähestytään tarkastelemalla majoitus- ja ravitsemisalaa toimialana sekä esittelemällä tarkemmin
kohdeyrityksen ravintolat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muotoutuu segmentoinnin,
ostokäyttäytymisen ja asiakasymmärryksen ympärille.
Empiirinen aineisto hankittiin syöttämällä manuaalisesti Excel-tiedostoon kaikki kohdeyrityksen
vuonna 2011 toteutuneiden tilaisuuksien laskut. Tutkimusaineisto koostui kaikkiaan 1276
laskusta. Asiakkaat ryhmiteltiin kaikkiaan neljääntoista eri asiakasryhmään, joiden ostokäyttäytymistä
ravintoloittain ja eri kuukausina havainnollistettiin diagrammein.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeyrityksen laskutusasiakaskunta on monipuolinen. Joukossa
oli 650 eri asiakkuutta. Merkittävimpänä tuloksena kohdeyrityksen näkökulmasta voidaan
pitää opinnäytetyön tutkimusaineistoon syötettyjä laskutettujen tilaisuuksien asiakasmääriä,
jota kohdeyrityksellä ei tätä aiemmin ollut tiedossa. Asiakasmäärän pohjalta saatiin
laskettua laskutusasiakkaiden keskiostos. Tuloksissa selvisi, keitä laskutusasiakkaat ovat ja
minkä kokoisia ryhmiä he tuovat kohdeyritykseen, mihin ravintoloihin he niitä tuovat sekä
minä kuukausina ostoja tapahtuu.
Tulokset osoittivat, että kaikki kohdeyrityksen ravintolat mielletään vahvasti illallisravintoloiksi.
Asiakasmäärillä mitattuna suurimpia asiakasryhmiä olivat yritykset, kotimaiset matkanjärjestäjät
sekä suuryritykset. Laskutetuilla summilla mitattuna suurimpia asiakasryhmiä olivat
yritykset, suuryritykset sekä yksityishenkilöt. Selvästi eniten laskutusmyyntiä tehtiin kesäkuussa
ja syyskuussa.
Yrityksistä 34, suuryrityksistä 16 ja yhdistyksistä kuusi käytti kohdeyrityksen palveluja toistuvasti.
Valtaosan toistuvasti käyttävien asiakasryhmien tilaisuuksista todettiin tapahtuvan ravintola
Saslikissa ja olevan alle kymmenen henkilön yritysryhmien illallisia, jotka tekivät ateriavalintansa
paikan päällä à la carte –listalta.
Kohdeyritys on yksityinen perheyritys, jonka on pyrittävä segmentoimaan markkinoita luovasti
ja keskittyä jo olemassa olevien asiakkaiden tuntemiseen kuin uusien asiakkuuksien hankkimiseen.
Sen vuoksi on pyrittävä aktivoimaan jo olemassa olevia asiakkaita sekä tekemään lisämyyntiä.
Tämän onnistuminen on mahdollista, kun asiakkaasta tiedetään muutakin kuin demografiset
tiedot. Opinnäytetyön aihe oli vahvasti työelämän tarpeesta lähtevä. Kohdeyrityksellä
ei ollut käytössään tietojärjestelmää laskutusasiakkuuksien hallintaan, joten tämän
opinnäytetyön tutkimusaineistoksi Excel-tiedostoon syötetty data toimii ensiaskeleena asiakastiedon
keräämiselle ja asiakasymmärryksen rakentamiselle.