Koulutuspalvelujen tuotteistaminen : Case: Luksia, Länsi-Uudenmaan aikuisopisto
Sarvala, Vuokko; Sarvala, Petteri (2013)
Sarvala, Vuokko
Sarvala, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304144377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304144377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida asiantuntijaorganisaation koulutuspalvelujen tuotteistamiseen liittyviä toimintamalleja, prosesseja ja työkaluja sekä antaa kehitysehdotuksia koulutuspalvelujen tuotteistamiseen ja palvelutuotteiden valikoitumiseen. Työn toimeksiantajana toimi Luksia, Länsi-Uudenmaan aikuisopisto.
Tämä opinnäytetyö oli työelämää kehittävä kehittämishanke, jonka aihealueena ja kehittämisen kohteena oli asiantuntijaorganisaation näyttötutkintoon valmistavien koulutuspalvelujen tuotteistaminen. Teoreettisesti opinnäytetyö liittyi liiketalouden, markkinoinnin ja johtamisen tutkimusalueeseen, asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen kontekstissa. Teoreettinen tietoperusta perustui aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen, joka käsitteli palvelua, asiantuntijapalvelua, palveluprosessia ja palvelun tuotteistamista.
Kehittämistyön lopputuloksena esiteltiin kymmenen kehitysehdotusta, joiden painoarvoa tulisi nostaa tai ottaa uudelleen käsittelyyn Luksian tuotekehityksessä. Kehitysehdotukset kohdistuivat Luksian prosesseihin ja strategioihin, työkaluihin ja -tapoihin, tuotevalikoimaan, henkilöstön perehdyttämiseen, brändäykseen, koulutuspalveluiden konkretisointiin ja saavutettavuuteen sekä resursseihin. Kehitysehdotuksissa pyrittiin ottamaan huomioon organisaation koko ja sen realistiset mahdollisuudet kehittää tuotteistamista.
Kehittämistyö kohdistui yhteen tuotesegmenttiin, tutkintoon valmistaviin koulutuksiin, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muihin tuotesegmentteihin. Jatkotoimenpiteiksi esitettiin, että aikuisopiston tulisi arvioida tuotteistamistoimintojaan ja kehittää niitä edelleen. Sen tulisi hallita koulutustarjontaa aktiivisesti ja tarkastella sitä entistäkin pidemmällä perspektiivillä.
Tämä opinnäytetyö oli työelämää kehittävä kehittämishanke, jonka aihealueena ja kehittämisen kohteena oli asiantuntijaorganisaation näyttötutkintoon valmistavien koulutuspalvelujen tuotteistaminen. Teoreettisesti opinnäytetyö liittyi liiketalouden, markkinoinnin ja johtamisen tutkimusalueeseen, asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen kontekstissa. Teoreettinen tietoperusta perustui aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen, joka käsitteli palvelua, asiantuntijapalvelua, palveluprosessia ja palvelun tuotteistamista.
Kehittämistyön lopputuloksena esiteltiin kymmenen kehitysehdotusta, joiden painoarvoa tulisi nostaa tai ottaa uudelleen käsittelyyn Luksian tuotekehityksessä. Kehitysehdotukset kohdistuivat Luksian prosesseihin ja strategioihin, työkaluihin ja -tapoihin, tuotevalikoimaan, henkilöstön perehdyttämiseen, brändäykseen, koulutuspalveluiden konkretisointiin ja saavutettavuuteen sekä resursseihin. Kehitysehdotuksissa pyrittiin ottamaan huomioon organisaation koko ja sen realistiset mahdollisuudet kehittää tuotteistamista.
Kehittämistyö kohdistui yhteen tuotesegmenttiin, tutkintoon valmistaviin koulutuksiin, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muihin tuotesegmentteihin. Jatkotoimenpiteiksi esitettiin, että aikuisopiston tulisi arvioida tuotteistamistoimintojaan ja kehittää niitä edelleen. Sen tulisi hallita koulutustarjontaa aktiivisesti ja tarkastella sitä entistäkin pidemmällä perspektiivillä.