Pelastaako vinyyli levykaupan? : Case: Combat Rock Shop
Kettinen, Toni (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154420
Tiivistelmä
Internetin käyttö musiikin kuuntelun välineenä on viime vuosina johtanut CD-levyn myynnin huomattavaan laskuun. Ilmiö on vaikeuttanut monien levy-yhtiöiden ja levykauppojen toiminta ollen uhka koko teollisuudelle. Vinyylilevyt ovat kuitenkin kasvattaneet osuuttaan äänile-vymarkkinoilla.
Opinnäytetyössä tutkittiin vinyylilevyn suosion kasvuun teemahaastattelun kautta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea äänilevyalalla eri rooleissa toimivaa henkilöä, jotka esittivät näkemyksensä syistä vinyylilevyn asemaan markkinoilla sekä sen tulevaisuuteen. Tutkimus rajattiin kotimaan markkinoille. Case-yrityksenä opinnäytetyössä käytettiin helsinkiläistä Combat Rock Shop-levykauppaa.
Tutkimuksessa todettiin vinyylilevyjen osuuden äänitemarkkinoilla olevan kasvussa, mutta kokonaisuudessaan pieni. Sen tämänhetkinen asema on saavutettu lähinnä alakulttuurien ja marginaalisten musiikkityylien sekä alan harrastajien avulla, eikä vinyylilevy kosketa suuria massoja. Tämä tulee olemaan tilanne myös tulevaisuudessa. CD-levy ei ole tulevaisuuden formaatti, sillä musiikkia fyysisessä muodossa hankkivat kuluttajat suosivat vinyyliä. Suuri massa sen sijaan kuluttaa musiikkia digitaalisesti Internetissä.
Suuressa mittakaavassa vinyyli ei ole äänilevyteollisuuden pelastus tai tulevaisuus, mutta yksittäisten, marginaalisempiin musiikkityyleihin keskittyneiden myymälöiden kannalta sillä on tulevaisuudessa merkittävä rooli vannoutuneiden harrastajien suosiessa vinyyliformaattia.
Opinnäytetyössä tutkittiin vinyylilevyn suosion kasvuun teemahaastattelun kautta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea äänilevyalalla eri rooleissa toimivaa henkilöä, jotka esittivät näkemyksensä syistä vinyylilevyn asemaan markkinoilla sekä sen tulevaisuuteen. Tutkimus rajattiin kotimaan markkinoille. Case-yrityksenä opinnäytetyössä käytettiin helsinkiläistä Combat Rock Shop-levykauppaa.
Tutkimuksessa todettiin vinyylilevyjen osuuden äänitemarkkinoilla olevan kasvussa, mutta kokonaisuudessaan pieni. Sen tämänhetkinen asema on saavutettu lähinnä alakulttuurien ja marginaalisten musiikkityylien sekä alan harrastajien avulla, eikä vinyylilevy kosketa suuria massoja. Tämä tulee olemaan tilanne myös tulevaisuudessa. CD-levy ei ole tulevaisuuden formaatti, sillä musiikkia fyysisessä muodossa hankkivat kuluttajat suosivat vinyyliä. Suuri massa sen sijaan kuluttaa musiikkia digitaalisesti Internetissä.
Suuressa mittakaavassa vinyyli ei ole äänilevyteollisuuden pelastus tai tulevaisuus, mutta yksittäisten, marginaalisempiin musiikkityyleihin keskittyneiden myymälöiden kannalta sillä on tulevaisuudessa merkittävä rooli vannoutuneiden harrastajien suosiessa vinyyliformaattia.