Verkkopalvelun käytettävyyden kehittäminen : Case: Haltia Suomen luontokeskuksen verkkosivut
Loikkanen, Lauri (2013)
Loikkanen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkosivuston käytettävyyden kehittäminen. Tavoitteena työssä oli tutkia ja kehittää Haltia Suomen luontokeskuksen internetsivujen käytettävyyden tasoa etsimällä sivustolta käytettävyysongelmia, sekä tarjoamalla niihin kehitysehdotuksia. Lisäksi selvitettiin satunnaisten sivuilla vierailijoiden kokemaa käyttökokemusta verkkopalvelusta.
Käytettävyyden arvioinnissa tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviointia ja käytettävyystestausta. Heuristisen arvioinnin suorittivat kolme käytettävyyden asiantuntijaa, jotka pohjasivat arvionsa Jacob Nielsenin 10 heuristisen säännön listaan. Heuristisella arvioinnilla löydetyt käytettävyysongelmat luokiteltiin vakavuusasteikolla 1-4. Käytettävyystestissä viisi potentiaalista Haltia luontokeskuksen vierailijaa suorittivat ennalta määrättyjä tehtäviä verkkosivuilla. Satunnaisten sivuilla vierailijoiden mielipidettä koetusta käyttökokemuksesta selvitettiin Haltian verkkosivuille luodulla monivalintakyselylomakkeella.
Heuristisessa arvioinnissa mahdollisia käytettävyysongelmia löydettiin 35 kappaletta, joista 11 sijoittui vähintään pienen käytettävyysongelman vakavuusluokkaan (2 ≤). Käytettävyystestauksella löydetyt ongelmat olivat pitkälti samoja, kuin heuristisella arvioinnilla löydetyt, vaikka muutama uusikin ongelma ilmeni. Kyseiset ongelmat koskivat tietojen löytymistä ja oikopolkujen käyttöä. Kyselylomakkeella kerättyjen vastausten perusteella sivuja pitäisi tehdä visuaalisesti selkeämmän ja kiinnostavamman näköisiksi karsimalla tekstin määrää ja lisäämällä kuvia.
Opinnäytetyön aikana tehdyistä havainnoista toimitettiin asiakkaalle raportti, joka kokosi yhteen kaikki löytyneet käytettävyysongelmat ja kehitysehdotukset. Kriittisiä ongelmakohtia sivustolta ei löytynyt ja sivut toimivat hyvin sellaisenaankin. Pienin ehdotetuin muutoksin sivustosta on kuitenkin mahdollista tehdä käytettävyydeltään entistäkin toimivammat.
Käytettävyyden arvioinnissa tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviointia ja käytettävyystestausta. Heuristisen arvioinnin suorittivat kolme käytettävyyden asiantuntijaa, jotka pohjasivat arvionsa Jacob Nielsenin 10 heuristisen säännön listaan. Heuristisella arvioinnilla löydetyt käytettävyysongelmat luokiteltiin vakavuusasteikolla 1-4. Käytettävyystestissä viisi potentiaalista Haltia luontokeskuksen vierailijaa suorittivat ennalta määrättyjä tehtäviä verkkosivuilla. Satunnaisten sivuilla vierailijoiden mielipidettä koetusta käyttökokemuksesta selvitettiin Haltian verkkosivuille luodulla monivalintakyselylomakkeella.
Heuristisessa arvioinnissa mahdollisia käytettävyysongelmia löydettiin 35 kappaletta, joista 11 sijoittui vähintään pienen käytettävyysongelman vakavuusluokkaan (2 ≤). Käytettävyystestauksella löydetyt ongelmat olivat pitkälti samoja, kuin heuristisella arvioinnilla löydetyt, vaikka muutama uusikin ongelma ilmeni. Kyseiset ongelmat koskivat tietojen löytymistä ja oikopolkujen käyttöä. Kyselylomakkeella kerättyjen vastausten perusteella sivuja pitäisi tehdä visuaalisesti selkeämmän ja kiinnostavamman näköisiksi karsimalla tekstin määrää ja lisäämällä kuvia.
Opinnäytetyön aikana tehdyistä havainnoista toimitettiin asiakkaalle raportti, joka kokosi yhteen kaikki löytyneet käytettävyysongelmat ja kehitysehdotukset. Kriittisiä ongelmakohtia sivustolta ei löytynyt ja sivut toimivat hyvin sellaisenaankin. Pienin ehdotetuin muutoksin sivustosta on kuitenkin mahdollista tehdä käytettävyydeltään entistäkin toimivammat.
