Joensuulaisten ikääntyneiden kokemuksia kotisairaanhoidon palvelusetelistä
Karvonen, Heidi (2013)
Karvonen, Heidi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234868
Tiivistelmä
Palvelusetelin periaatteena on asiakaslähtöisyys, jonka tarkoituksena on muun muassa tukea ikääntyneen kotona asumisen palvelujen järjestämistä. Setelin tavoitteena on lisätä ihmisten valinnanvapautta sekä monipuolistaa palveluntuotantoa eri kunnissa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia ikääntyneillä on kotisairaanhoidon palvelusetelistä ja millaisia odotuksia heillä on palvelusetelin käytöstä tulevaisuudessa. Tutkimusta voidaan hyödyntää eri työyhteisöissä, kuten kotihoidossa, joissa palveluseteli on käytössä erilaisten palveluiden hankkimisessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti, ja haastattelut on tehty marras-joulukuussa 2012. Haastattelun kohteina olivat joensuulaiset ikääntyneet kotisairaanhoidon palveluseteliä käyttävät. Haastateltavia oli yhteensä viisi.
Tutkimustulosten mukaan ikääntyneet olivat pääosin tyytyväisiä kotisairaanhoidon palveluseteliin. Tärkeintä heille oli riittävän informaation saaminen palvelusetelistä ja että se pysyisi käytössä tulevaisuudessakin erilaisten palveluiden hankkimisessa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tarkempi selvitys siitä, lisääkö kotisairaanhoidon palveluseteli ikääntyneen valinnanvapautta ja millainen rooli omaisella on ikääntyneen palveluiden saamisessa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia ikääntyneillä on kotisairaanhoidon palvelusetelistä ja millaisia odotuksia heillä on palvelusetelin käytöstä tulevaisuudessa. Tutkimusta voidaan hyödyntää eri työyhteisöissä, kuten kotihoidossa, joissa palveluseteli on käytössä erilaisten palveluiden hankkimisessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti, ja haastattelut on tehty marras-joulukuussa 2012. Haastattelun kohteina olivat joensuulaiset ikääntyneet kotisairaanhoidon palveluseteliä käyttävät. Haastateltavia oli yhteensä viisi.
Tutkimustulosten mukaan ikääntyneet olivat pääosin tyytyväisiä kotisairaanhoidon palveluseteliin. Tärkeintä heille oli riittävän informaation saaminen palvelusetelistä ja että se pysyisi käytössä tulevaisuudessakin erilaisten palveluiden hankkimisessa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tarkempi selvitys siitä, lisääkö kotisairaanhoidon palveluseteli ikääntyneen valinnanvapautta ja millainen rooli omaisella on ikääntyneen palveluiden saamisessa.