Potilastyytyväisyys Kuusamon terveyskeskuksen päivystyspoliklinikalla
Määttä, Anne (2013)
Määttä, Anne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on potilastyytyväisyys Kuusamon terveyskeskuksen päivystyspoliklinikalla. Työn tilaajana on Kuusamon kaupungin perusturva. Työelämän edustajana toimi hoitotyön johtaja Marjo Jurmu.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaiseksi potilaat kokevat Kuusamon terveyskeskuksen päivystyspoli-klinikan toiminnan. Tavoitteena on saada potilaiden näkemyksiä hoidon laadun ja potilasturvallisuuden pa-ranatamiseen sekä kehittämiseen päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksella selvitän miten päivystyspoliklinikan odo-tusaika, henkilökunnalta saatu kohtelu, tietoturvan ja intimiteettisuojan toteutuminen sekä hoitoympäristö vaikuttavat potilaiden tyytyväisyyteen.
Teoriaosassa käsittelen potilastyytyväisyyteen liittyviä tekijöitä; hoitotyön laatua, potilasturvallisuutta, potilaana päivystyspoliklinikalla, hoidon tarpeen arviointia ja potilaan ohjaamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivsena eli määrällisenä tutkimuksena 22. - 28.10.2012 päivystyspoliklinikalla päi-vystävän lääkärin ja päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton potilaille puolistrukturoidun lomakkeen avulla. Lääkärin vastaanotolle tuleville potilaille kyselylomake annettiin päivystyspoliklinikalle ilmoittautumisen yhteydessä Päivystäväsairaanhoitaja antoi kyselylomakkeen omille potilaille. Kyselyyn vastattiin nimettömänä ja vastaaminen oli vapaaehtoista. Lomakkeen mukana oli postimerkillä varustettu kirjekuori, joka palautettiin tutkijalle. Kyselyyn vastasi 68 potilasta. Saadun tutkimusaineiston käsittelin SPSS for Windows 18 ohjelmalla. Avoimien kysymysten vastaukset analysoin sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä päivystyspoliklinikan toimintaan. Päivystävän sairaanhoitajan vastaanotto sai kiitosta ja se todettiin tarpeelliseksi. Tyytymättömyyttä tuli esille odotusajasta ja sen pituudesta tiedottamisesta ja hoidon tarpeen arviointiin liittyvästä kiireellisyysarviosta. Henkilökunnalta saadusta kohtelusta ja potilastietoturvan toteutumisesta annettiin avoimissa kysymyksissä negatiivista palautetta.
Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää päivystyspoliklinikan toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksen tulokset raportoin toimeksiantosopimuksen mukaisesti keväällä 2013 terveyskeskuksen johdolle sekä poliklinikan esimiehille ja henkilökunnalle.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaiseksi potilaat kokevat Kuusamon terveyskeskuksen päivystyspoli-klinikan toiminnan. Tavoitteena on saada potilaiden näkemyksiä hoidon laadun ja potilasturvallisuuden pa-ranatamiseen sekä kehittämiseen päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksella selvitän miten päivystyspoliklinikan odo-tusaika, henkilökunnalta saatu kohtelu, tietoturvan ja intimiteettisuojan toteutuminen sekä hoitoympäristö vaikuttavat potilaiden tyytyväisyyteen.
Teoriaosassa käsittelen potilastyytyväisyyteen liittyviä tekijöitä; hoitotyön laatua, potilasturvallisuutta, potilaana päivystyspoliklinikalla, hoidon tarpeen arviointia ja potilaan ohjaamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivsena eli määrällisenä tutkimuksena 22. - 28.10.2012 päivystyspoliklinikalla päi-vystävän lääkärin ja päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton potilaille puolistrukturoidun lomakkeen avulla. Lääkärin vastaanotolle tuleville potilaille kyselylomake annettiin päivystyspoliklinikalle ilmoittautumisen yhteydessä Päivystäväsairaanhoitaja antoi kyselylomakkeen omille potilaille. Kyselyyn vastattiin nimettömänä ja vastaaminen oli vapaaehtoista. Lomakkeen mukana oli postimerkillä varustettu kirjekuori, joka palautettiin tutkijalle. Kyselyyn vastasi 68 potilasta. Saadun tutkimusaineiston käsittelin SPSS for Windows 18 ohjelmalla. Avoimien kysymysten vastaukset analysoin sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä päivystyspoliklinikan toimintaan. Päivystävän sairaanhoitajan vastaanotto sai kiitosta ja se todettiin tarpeelliseksi. Tyytymättömyyttä tuli esille odotusajasta ja sen pituudesta tiedottamisesta ja hoidon tarpeen arviointiin liittyvästä kiireellisyysarviosta. Henkilökunnalta saadusta kohtelusta ja potilastietoturvan toteutumisesta annettiin avoimissa kysymyksissä negatiivista palautetta.
Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää päivystyspoliklinikan toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksen tulokset raportoin toimeksiantosopimuksen mukaisesti keväällä 2013 terveyskeskuksen johdolle sekä poliklinikan esimiehille ja henkilökunnalle.