Perusterveydenhuollon avohoidon toimintatilastointi potilastietojärjestelmässä
Janhonen, Arja (2013)
Janhonen, Arja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244983
Tiivistelmä
Perusterveydenhuollon toimintatilastointia ohjataan valtakunnallisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimesta. Tilastointimerkinnöissä tulisi toteuttaa Perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoituksen (AvoHILMO) ohjeistuksia. Toteutuneista avohoidon palvelutapahtumista tietojärjestelmään tallennetut tilastointikirjaukset muodostavat palvelujenkäyttöä kuvaavaa tietovarannon. Näitä tietoja voidaan paikallisesti hyödyntää organisaation johtamisessa, esimerkiksi palvelutuotannon arvioinnissa, vertailussa ja suunnittelussa. Edellytyksenä tietovarannon käyttökelpoisuudelle on hyvä tilastointitarkkuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen AvoHILMOn määrittelyjen ja ohjeistuksien mukaisia palvelutapahtumien tilastointikäytäntöjä sekä kehittää tilastotuotannon sisältöä. Lisäksi selviteltiin esimiesten mielipiteitä tietojärjestelmästä tuotettavien tilastoraporttien käytettävyydestä työtehtävissä.
Kehittämistyössä sovellettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Havaintoaineiston muodostivat Mediatri-tietojärjestelmästä neljän kuukauden välein tuotetut tilastoraportit. Toimintavaiheen kehittämiskohteet valittiin aineistosta tehtyjen johtopäätösten perusteella. Toimenpiteiksi valittiin työntekijöiden perehdyttäminen ja kouluttaminen työyksiköissä. Perehdyttäjinä toimivat tietojärjestelmän pääkäyttäjä ja ICT-tukihenkilö. Esimiesten mielipiteitä tilastoraporttien käytöstä palvelutoiminnan johtamisen tukena selvitettiin pienimuotoisella kyselyllä.
Kehittämistyön tuloksena sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen avohoidon toimintatilastointi tarkentui. Käyntisyiden merkitseminen lisääntyi, ja tilastoinnissa käytettävien luokitusten käyttö alkoi monipuolistua. Työntekijöiden perehdyttämistä ja koulutusta AvoHILMOn mukaiseen palvelutapahtumien tilastointiin potilastietojärjestelmässä olisi edelleen jatkettava ja sovittava yhteisistä käytännöistä. Myös esimiehille tulisi järjestää perehdytystä tietojärjestelmän raportointiominaisuuksista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen AvoHILMOn määrittelyjen ja ohjeistuksien mukaisia palvelutapahtumien tilastointikäytäntöjä sekä kehittää tilastotuotannon sisältöä. Lisäksi selviteltiin esimiesten mielipiteitä tietojärjestelmästä tuotettavien tilastoraporttien käytettävyydestä työtehtävissä.
Kehittämistyössä sovellettiin toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Havaintoaineiston muodostivat Mediatri-tietojärjestelmästä neljän kuukauden välein tuotetut tilastoraportit. Toimintavaiheen kehittämiskohteet valittiin aineistosta tehtyjen johtopäätösten perusteella. Toimenpiteiksi valittiin työntekijöiden perehdyttäminen ja kouluttaminen työyksiköissä. Perehdyttäjinä toimivat tietojärjestelmän pääkäyttäjä ja ICT-tukihenkilö. Esimiesten mielipiteitä tilastoraporttien käytöstä palvelutoiminnan johtamisen tukena selvitettiin pienimuotoisella kyselyllä.
Kehittämistyön tuloksena sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen avohoidon toimintatilastointi tarkentui. Käyntisyiden merkitseminen lisääntyi, ja tilastoinnissa käytettävien luokitusten käyttö alkoi monipuolistua. Työntekijöiden perehdyttämistä ja koulutusta AvoHILMOn mukaiseen palvelutapahtumien tilastointiin potilastietojärjestelmässä olisi edelleen jatkettava ja sovittava yhteisistä käytännöistä. Myös esimiehille tulisi järjestää perehdytystä tietojärjestelmän raportointiominaisuuksista.