CRM-järjestelmän käyttöönoton arviointi case-yrityksessä X
Lumikaarto, Tuomas (2013)
Lumikaarto, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174559
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan case-yrityksen X asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottoa. Tätä arviointia varten tehdyssä tutkimuksessa selvitetään käytön nykytila ja tehdään tätä vasten arvio käyttöönoton onnistumisesta. Case-yritys X on globaali toimija rakennusalalla.
Opinnäytetyö on toteutettu hyödyntämällä yrityksessä tehtyjä teemahaastatteluita ja tutustumalla aiheeseen liittyvään keskeiseen teoriaan. Yrityksen työntekijöille, myyjät ja markkinointi, tehdyt haastattelut on toteutettu noin puolen tunnin mittaisina keskusteluina, joissa työntekijät ovat saaneet kertoa näkemyksensä asiakkuudenhallintajärjestelmän käytöstä ja sen nykytilasta. Tutkimukseen rajataan tutkittavaksi vain yrityksen Etelä-Suomen alueella toimivat työntekijät, joille asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttö on suunniteltu päivittäiseen työskentelyyn.
Haastatteluaineiston pohjalta havaittiin, että asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttö poikkeaa nykytilassaan Etelä-Suomen alueella paljon sen suunnitellusta käytöstä. Poikkeamat johtuvat useista tekijöistä. Haastatteluiden perusteella löydettiin useita syitä asiakkuudenhallintajärjestelmän poikkeavalle käytölle. Myyjille tehdyn haastattelun perusteella on tärkeää, että asiakkuudenhallintajärjestelmä on osa yrityksessä käytettävää hinnoitteluohjelmaa. Tämä mahdollistaa saumattoman käytön molempien ohjelmien välillä samassa käyttöliittymässä.
Opinnäytetyö on toteutettu hyödyntämällä yrityksessä tehtyjä teemahaastatteluita ja tutustumalla aiheeseen liittyvään keskeiseen teoriaan. Yrityksen työntekijöille, myyjät ja markkinointi, tehdyt haastattelut on toteutettu noin puolen tunnin mittaisina keskusteluina, joissa työntekijät ovat saaneet kertoa näkemyksensä asiakkuudenhallintajärjestelmän käytöstä ja sen nykytilasta. Tutkimukseen rajataan tutkittavaksi vain yrityksen Etelä-Suomen alueella toimivat työntekijät, joille asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttö on suunniteltu päivittäiseen työskentelyyn.
Haastatteluaineiston pohjalta havaittiin, että asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttö poikkeaa nykytilassaan Etelä-Suomen alueella paljon sen suunnitellusta käytöstä. Poikkeamat johtuvat useista tekijöistä. Haastatteluiden perusteella löydettiin useita syitä asiakkuudenhallintajärjestelmän poikkeavalle käytölle. Myyjille tehdyn haastattelun perusteella on tärkeää, että asiakkuudenhallintajärjestelmä on osa yrityksessä käytettävää hinnoitteluohjelmaa. Tämä mahdollistaa saumattoman käytön molempien ohjelmien välillä samassa käyttöliittymässä.