Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen kehittäminen pk-yrityksille LAB-ammattikorkeakoulussa

Kumpulainen, Kati (2021)

 
Avaa tiedosto
Kumpulainen_Kati.pdf (7.184Mt)
Lataukset: 


Kumpulainen, Kati
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390522
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli LAB-ammattikorkeakoulun pk-yrityksille suunnatun palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen kehittäminen. Työn toimeksiantaja oli LAB-ammattikorkeakoulun muotoilu-yksikkö ja siinä tehtiin läheistä yhteistyötä muotoilu-yksikön toteuttaman Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen (JATKO) -hankkeen kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin pk-yritysten osaamis-, kehittämis- ja koulutustarpeita ja pohdittiin, millaisilla palvelumuotoilun täydennyskoulutuksella tarpeisiin voitaisiin vastata. Opinnäytetyön lähestymistapa oli palvelumuotoilu. Puolistrukturoiduissa haastatteluissa haastateltiin 12 Hämeen ja Etelä-Karjalan pk-yrityksen tai sidosryhmien edustajaa. Lisäksi hyödynnettiin ja analysoitiin JATKO-hankkeen asiantuntijoiden Päijät-Hämeen alueella tekemiä pk-yritysten edustajien ja työntekijöiden täydennyskoulutustarpeita selvittäviä haastatteluja. Benchmarking-menetelmän avulla selvitettiin tarjolla olevaa kansallista ja kansainvälistä yrityksille suunnattua palvelumuotoilun koulutus- ja palvelutarjontaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin lisäksi monia muita palvelumuotoilussa tyypillisesti käytettäviä menetelmiä.

Opinnäytetyön tuloksena syntyivät yhteenvedot yritysten osaamis-, kehittämis- ja koulutustarpeista palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen näkökulmasta, ehdotukset neljästä palvelumuotoilun täydennyskoulutusmoduulista, ehdotukset palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen lisäksi tarjottavista palveluista ja täydennyskoulutuksen asiakkaan koulutuskokemukseen vaikuttavia tekijöitä kuvaava palvelupolku.

Muotoilun ja palvelumuotoilun hyödyntäminen ovat useille pk-yrityksille vielä vähäistä. Tärkeää on yritysten tietoisuuden kasvattaminen palvelumuotoilun hyödyistä esimerkiksi maksuttomien introjen ja esimerkkien avulla. Tällä tavalla kasvatetaan myös muotoiluosaamisen kysyntää yrityksissä. Tarjottavien koulutusten tulee olla konkreettisia ja opittujen asioiden käytäntöön vietäviä. Koulutusten lisäksi tarvetta olisi yrityskohtaisiin palveluihin, kuten koulutuksen jatkoksi pidettäviin työpajoihin ja asiantuntijamentorointiin yrityksissä.

Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen sisältöjen, kokeilujen ja toteutusten kehittämisessä sekä hankkeiden valmistelussa ja toteutuksessa muotoilu-yksikön näkökulmasta, mutta tulokset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin LABin täydennyskoulutuksen kehittämiseen.
 
The subject of the master`s thesis was to develop continuing education for enterprises in the design unit of LAB University of Applied Sciences. The thesis focused specifically on the development of continuing education in service design. The thesis explored the skills, development and education needs of small and medium sized enterprises (SME`s). The aim of the thesis was to present proposals for the development of continuing education in service design. The client for the thesis was design unit of LAB University of Applied Sciences. Thesis co-operated closely with the project JATKO (2021-2023), which creates offering for continuous learning based on design content.

Research approach was service design. In semi-structured interviews,12 representatives of the SME`s or stakeholders in Häme and South Karelia were interviewed. In addition, interviews of the project JATKO with SME representatives and empoyees in Päijät-Häme region were used and analysed. Using the benchmarking method, the national and international service design education and service offerings for businesses were examined. Also many other methods typically used in service design were used in the thesis.

The results of the thesis are summaries of skills, development and education needs of enterprises, proposals for four moduls of continuing education in service design, proposals for services to be provided in addition to continuing education and journey map describing factors affecting the educational experience of the customer in continuing education.

The results of the thesis can be utilized to develop content, experiments and implementations of continuing education in service design and also in the preparation and implementation of design unit projects.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste