Talvimatkailu mahdollista kotimaassakin : kehityssuunnitelma Koskenselän lomakylälle
Nuora, Henna (2021)
Nuora, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Puumalalaiselle Koskenselän lomakylälle toimiva kehityssuunnitelma painottuen talvikauteen sekä sesongin pidentämiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä palvelut ja aktiviteetit ovat tärkeitä kotimaanmatkailijoille talvikaudella ja mitkä seikat saisivat heidät valitsemaan juuri Koskenselän lomakylän majoituskohteekseen talvikaudella.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin Koskenselän lomakylän asiakkaille laaditulla kyselylomakkeella sekä lomakylän vastaanottopäällikölle teetetyllä sähköpostihaastattelulla.
Koskenselän lomakylän talvikauden toiminnan ja palveluiden kehitysideoita etsiessä keinona on käytetty kirjoittajan omaa havainnointia, Koskenselän lomakylän asiakkaille laadittua kyselylomaketta sekä Koskenselän lomakylän vastaanottopäällikön sähköpostihaastattelua.
Opinnäytetyössä ilmeni, että talvikaudella palveluiden puutteen lisäksi markkinointi on vähäistä. Lomakylän asiakkaille tärkeitä palveluja löytyy jo entuudestaan lomakylästä, mutta kävi ilmi myös paljon palveluita, joita asiakkaat kaipaisivat. Kehityssuunnitelmaa laatiessa kirjoittajalle selvisi, että markkinointi on vähäistä ja sitä pitäisi laajentaa suuremmalle asiakaskunnalle.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin Koskenselän lomakylän asiakkaille laaditulla kyselylomakkeella sekä lomakylän vastaanottopäällikölle teetetyllä sähköpostihaastattelulla.
Koskenselän lomakylän talvikauden toiminnan ja palveluiden kehitysideoita etsiessä keinona on käytetty kirjoittajan omaa havainnointia, Koskenselän lomakylän asiakkaille laadittua kyselylomaketta sekä Koskenselän lomakylän vastaanottopäällikön sähköpostihaastattelua.
Opinnäytetyössä ilmeni, että talvikaudella palveluiden puutteen lisäksi markkinointi on vähäistä. Lomakylän asiakkaille tärkeitä palveluja löytyy jo entuudestaan lomakylästä, mutta kävi ilmi myös paljon palveluita, joita asiakkaat kaipaisivat. Kehityssuunnitelmaa laatiessa kirjoittajalle selvisi, että markkinointi on vähäistä ja sitä pitäisi laajentaa suuremmalle asiakaskunnalle.