Lasten kielellistä kehitystä tukevia harjoituksia päiväkoti-ikäisille
Ristola, Minna (2013)
Ristola, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285334
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee päiväkoti-ikäisten lasten kielellistä kehitystä ja sen tukemista varhaiskasvatuksessa. Työn tavoitteena oli luoda monipuolista materiaalia, joka tukee lasten kielellistä kehitystä ja selvittää, miten se toimii käytännössä. Työn yhteistyötahona oli Killingin päiväkoti, joka kuuluu Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lapsille monipuolisia harjoituksia, jotka vahvistavat suun alueen motoriikkaa ja innostavat lapsia leikittelemään kielellä ja tutustumaan kielen rakenteisiin. Tarkoituksena oli suunnitella harjoitukset niin, että niistä hyötyisivät eri-ikäiset ja erilaiset kielelliset valmiudet omaavat lapset taaperoista esikoululaisiin.
Materiaali koostuu erilaisista korteista, jotka sisältävät erilaisia harjoituksia. Näitä ovat riimittely- ja tavutusharjoitukset, liikuntalorut sekä suujumppaharjoitukset. Kortteja on mahdollista käyttää monella eri tavalla. Kortteja testattiin käytännössä Killingin päiväkodilla ja näin selvitettiin niiden toimivuus ja hyödyllisyys. Myös päiväkodin henkilökunnalta kerättiin palautetta harjoituksista kyselylomakkeen avulla.
Kielellistä kehitystä tukeva materiaali osoittautui hauskaksi ja toimivaksi käytännössä, ja se innosti niin lapsia kuin päiväkodin työntekijöitäkin. Harjoitukset soveltuivat eri-ikäisille lapsille ja korttien vaikeustaso oli sopiva. Myös työntekijät olivat tyytyväisiä materiaaliin ja kokivat saavansa käyttöönsä hyödyllisen työvälineen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lapsille monipuolisia harjoituksia, jotka vahvistavat suun alueen motoriikkaa ja innostavat lapsia leikittelemään kielellä ja tutustumaan kielen rakenteisiin. Tarkoituksena oli suunnitella harjoitukset niin, että niistä hyötyisivät eri-ikäiset ja erilaiset kielelliset valmiudet omaavat lapset taaperoista esikoululaisiin.
Materiaali koostuu erilaisista korteista, jotka sisältävät erilaisia harjoituksia. Näitä ovat riimittely- ja tavutusharjoitukset, liikuntalorut sekä suujumppaharjoitukset. Kortteja on mahdollista käyttää monella eri tavalla. Kortteja testattiin käytännössä Killingin päiväkodilla ja näin selvitettiin niiden toimivuus ja hyödyllisyys. Myös päiväkodin henkilökunnalta kerättiin palautetta harjoituksista kyselylomakkeen avulla.
Kielellistä kehitystä tukeva materiaali osoittautui hauskaksi ja toimivaksi käytännössä, ja se innosti niin lapsia kuin päiväkodin työntekijöitäkin. Harjoitukset soveltuivat eri-ikäisille lapsille ja korttien vaikeustaso oli sopiva. Myös työntekijät olivat tyytyväisiä materiaaliin ja kokivat saavansa käyttöönsä hyödyllisen työvälineen.