”Pääsisitkö sijaistamaan muskareita illalla?” : Sijaismateriaalipaketti opiskelijoille
Schalin, Viivi (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265182
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty helpottamaan musiikkikasvatuksen opiskelijoiden tarttumista jo opiskeluaikana tarjottaviin työmahdollisuuksiin, pääosin sijaisuuk-siin. Opinnäytetyön tuotoksena on syntynyt 20-sivuinen sijaismateriaalivihkonen. Sijaismateriaali koostuu lyhyestä teoriaosuudesta, jossa kerrotaan mitä opiskelijan tulisi ottaa huomioon vastaanottaessaan sijaisuuden ja miten sijaisuuteen valmis-taudutaan. Lisäksi työssä on valmiita tuntisuunnitelmia, joita opiskelijat voivat käyttää sellaisenaa tai muokattuna.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään musiikkileikkikoulua organisaationa ja työpaikkana, musiikkileikkikoulunopettajan työnkuvaa ja työn haasteita, hyvän musiikkileikkikoulutunnin aineksia, sijaisuuksia varhaisiän musiikkikasvatusken-tällä sekä kuvataan materiaalipaketin syntyä.
Tutkimustehtävänäni oli luoda apumateriaali varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijoille helpottamaan sijaisuuksiin ja muihin alan työtarjouksiin tarttumista. Materiaalin valmistuttua tein kyselytutkimuksen Lahden ammattikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuosikurssin varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijoille. Tutkimuskysymyksenäni oli, että kokevatko varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat apumateriaalin tarpeelliseksi ja käyttäisivätkö he sitä? Kyselytutkimuk-sen tuloksena selvisi, että opiskelijat kokivat sijaismateriaalin hyödylliseksi ja käyttökelpoiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään musiikkileikkikoulua organisaationa ja työpaikkana, musiikkileikkikoulunopettajan työnkuvaa ja työn haasteita, hyvän musiikkileikkikoulutunnin aineksia, sijaisuuksia varhaisiän musiikkikasvatusken-tällä sekä kuvataan materiaalipaketin syntyä.
Tutkimustehtävänäni oli luoda apumateriaali varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijoille helpottamaan sijaisuuksiin ja muihin alan työtarjouksiin tarttumista. Materiaalin valmistuttua tein kyselytutkimuksen Lahden ammattikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuosikurssin varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijoille. Tutkimuskysymyksenäni oli, että kokevatko varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat apumateriaalin tarpeelliseksi ja käyttäisivätkö he sitä? Kyselytutkimuk-sen tuloksena selvisi, että opiskelijat kokivat sijaismateriaalin hyödylliseksi ja käyttökelpoiseksi.