Naistenlehdet ja netti : tutkimus painetun lehden ja nettisivujen rooleista naistenlehtikonseptissa
Sonkamuotka, Outi (2013)
Sonkamuotka, Outi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255025
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee painetun naistenlehden ja sen nettisivujen keskinäisiä rooleja, joita tutkittiin pääasiassa kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Roolien lisäksi selvitettiin painetun naistenlehden lukijan, naistenlehden nettisivujen käyttäjän sekä molempien sisältöjen käyttäjän profiilit sekä lukijoiden ja käyttäjien sitoutumisaste molempiin sisältöihin. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2013 nettikyselynä. Otoskoko oli 502.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli se, että painettu naistenlehti on naistenlehtikonseptin ydin, jota nettisivut tukevat. Lisäksi kävi ilmi, että painetusta lehdestä etsitään ensisijaisesti rentoutusta, nettisivuilta tietoa ja vinkkejä sujuvaan arkeen. Digitaaliset sisällöt kiinnostivat vastaajia, mutta niiden käyttöaste ei kyselyn ajankohtana ollut suuri. Painetusta lehdestä ei haluttu luopua.
Naistenlehtien lukijoista aktiivisimpia lukijoita, tilaajia ja irtonumeron ostajia olivat sellaiset lukijat, jotka käyttivät painetun lehden rinnalla myös nettisivuja. He olivat sitoutuneita painettuun lehteen. He myös kertoivat mielipiteitään tuotteista ja palveluista lähipiirilleen useammin kuin muiden verrokkiryhmien edustajat. Pelkkää painettua lehteä lukevat olivat tyypillisesti myös erittäin sitoutuneita painettuun lehteen ja jakoivat usein mielipiteitään tuotteista ja palveluista lähipiirinsä kanssa. Pelkästään nettisivuja käyttäviä vastaajia oli todella vähän, joten nettisivujen käyttäjän profiilista saadut tulokset ovat korkeintaan suuntaa antavia.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista ja tarpeellista tietoa naistenlehtien tekijöille ja naistenlehtikonseptien suunnittelijoille. Tutkimus on tilaustyö Aikakausmedialle.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli se, että painettu naistenlehti on naistenlehtikonseptin ydin, jota nettisivut tukevat. Lisäksi kävi ilmi, että painetusta lehdestä etsitään ensisijaisesti rentoutusta, nettisivuilta tietoa ja vinkkejä sujuvaan arkeen. Digitaaliset sisällöt kiinnostivat vastaajia, mutta niiden käyttöaste ei kyselyn ajankohtana ollut suuri. Painetusta lehdestä ei haluttu luopua.
Naistenlehtien lukijoista aktiivisimpia lukijoita, tilaajia ja irtonumeron ostajia olivat sellaiset lukijat, jotka käyttivät painetun lehden rinnalla myös nettisivuja. He olivat sitoutuneita painettuun lehteen. He myös kertoivat mielipiteitään tuotteista ja palveluista lähipiirilleen useammin kuin muiden verrokkiryhmien edustajat. Pelkkää painettua lehteä lukevat olivat tyypillisesti myös erittäin sitoutuneita painettuun lehteen ja jakoivat usein mielipiteitään tuotteista ja palveluista lähipiirinsä kanssa. Pelkästään nettisivuja käyttäviä vastaajia oli todella vähän, joten nettisivujen käyttäjän profiilista saadut tulokset ovat korkeintaan suuntaa antavia.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista ja tarpeellista tietoa naistenlehtien tekijöille ja naistenlehtikonseptien suunnittelijoille. Tutkimus on tilaustyö Aikakausmedialle.