Ympäristöimago vai ei? : case: Takon kotelotehdas Oy, Lahden tehdas
Ahvenainen, Sari (2013)
Ahvenainen, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265258
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ympäristöimagon rakentamista ja tutkii asiaa case-yrityksen, Takon kotelotehdas Oy, Lahden tehtaan, näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää case-yrityksen ympäristöimagon tilaa yrityksen itsensä ja sen asiakkaiden näkökulmasta, ja saatujen tietojen perusteella luoda uusi kehityssuunta case-yrityksen imagolle. Päätutkimuskysymys oli seuraava: Miten Pyroll Lahden tulisi panostaa ympäristöystävälliseen imagoon?
Aineisto koostui pääosin vastuullista liiketoimintaa ja yritysvastuuta käsittelevästä kirjallisuudesta ja artikkeleista sekä case-yrityksen edustajien ja asiakkaiden haastatteluista. Yritysedustajia haastateltiin suullisesti ja asiakaskuntaa kirjekyselyn avulla.
Kirjekyselyssä yhdistyivät kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät kyselylomakkeen pitäessä sisällään sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Asiakkailta kysyttiin heidän omista ympäristövastuunäkemyksistään ja -toimistaan sekä case-yrityksen tarjoamien biohajoavien rasioiden käytöstä ja hinnasta. Lisäksi heitä pyydettiin arvioimaan Pyroll Lahden ympäristövastuullisuutta. Kysely lähetettiin 122 asiakkaalle. Vastausprosentti jäi 13 prosenttiin, eli saatuja tuloksia voidaan pitää lähinnä suuntaa antavina.
Tutkimuksessa selvisi, että Pyroll Lahti tavoittelee vihreämpää imagoa, muttei toistaiseksi ole harjoittanut suunnitelmallista imagon rakentamista. Ympäristöimago on enemmänkin yrityksen tuotteiden ominaisuus, mikä näkyi myös asiakkaiden vastauksissa. Asiakkaat eivät osanneet arvioida yrityksen ympäristövastuullisuutta, mutta heillä oli käsitys biohajoavien rasioiden ympäristövaikutuksista. Asiakkaat osoittivat kiinnostusta ympäristövastuullisuuteen, mikä viittaa siihen, että yrityksen kannattaa edelleen kehittää imagoaan ympäristöystävällisempään suuntaan. Käytännössä yrityksen tulee selvittää omia ympäristövaikutuksiaan ja henkilöstön ympäristövastuuasenteita ja lisätä vastuullisuusmarkkinointia ja -viestintää.
Aineisto koostui pääosin vastuullista liiketoimintaa ja yritysvastuuta käsittelevästä kirjallisuudesta ja artikkeleista sekä case-yrityksen edustajien ja asiakkaiden haastatteluista. Yritysedustajia haastateltiin suullisesti ja asiakaskuntaa kirjekyselyn avulla.
Kirjekyselyssä yhdistyivät kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät kyselylomakkeen pitäessä sisällään sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Asiakkailta kysyttiin heidän omista ympäristövastuunäkemyksistään ja -toimistaan sekä case-yrityksen tarjoamien biohajoavien rasioiden käytöstä ja hinnasta. Lisäksi heitä pyydettiin arvioimaan Pyroll Lahden ympäristövastuullisuutta. Kysely lähetettiin 122 asiakkaalle. Vastausprosentti jäi 13 prosenttiin, eli saatuja tuloksia voidaan pitää lähinnä suuntaa antavina.
Tutkimuksessa selvisi, että Pyroll Lahti tavoittelee vihreämpää imagoa, muttei toistaiseksi ole harjoittanut suunnitelmallista imagon rakentamista. Ympäristöimago on enemmänkin yrityksen tuotteiden ominaisuus, mikä näkyi myös asiakkaiden vastauksissa. Asiakkaat eivät osanneet arvioida yrityksen ympäristövastuullisuutta, mutta heillä oli käsitys biohajoavien rasioiden ympäristövaikutuksista. Asiakkaat osoittivat kiinnostusta ympäristövastuullisuuteen, mikä viittaa siihen, että yrityksen kannattaa edelleen kehittää imagoaan ympäristöystävällisempään suuntaan. Käytännössä yrityksen tulee selvittää omia ympäristövaikutuksiaan ja henkilöstön ympäristövastuuasenteita ja lisätä vastuullisuusmarkkinointia ja -viestintää.