Tuen tarve varhaiskasvatuksen arjessa
Kuosmanen, Susanne (2013)
Kuosmanen, Susanne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295534
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen tuen tarve Kotkan kaupungin päivähoitohenkilöstöllä on. Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa päivähoitohenkilöstön koulutustarvetta ja sitä, tarvitsevatko he opetustyössään lisää opetusmateriaalia tai muuta materiaalia. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kolme erilaista tukimuotoa varhaiserityisopetuksesta. Selvitetään, mitä käytössä olevat käsitteet tarkoittavat ja miten nämä voivat auttaa kasvattajaa omassa työssään. Kyselyssä haetaan Kotkan päivähoidon henkilöstön mielipidettä siitä, millaista tukea odottavat saavansa varhaiskasvatuksen erityisopettajalta, kun kyseessä ovat seuraavat käsitteet kuten konsultaatioapu, pienryhmätoiminta ja samanaikaisopetus.
Tutkimus toteutettiin määrällistä ja osaksi laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Määrällisen tutkimuksen havaintoaineiston keruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköisessä muodossa ZEF-järjestelmän avulla. Tutkimukseen vastanneita oli 82 henkilöä (N=308). Tutkimuksessa selviää, millaista koulutusta ja materiaalia tarvitaan sekä selvitetään päivähoitohenkilöstön odotuksia siitä, mitä varhaiskasvatuksen erityisopettajalta odotetaan, kun puhutaan käsitteistä konsultaatioapu, pienryhmätoiminta ja samanaikaisopetus.
Tutkimuksessa ilmenee, että päivähoitohenkilöstö koki tarvitsevansa enemmän erityiskasvatukseen ja erityislapsiin liittyvää koulutusta ja materiaalia. Käsitteenä sa-manaikaisopetus oli päivähoitohenkilöstön kesken hiukan vieraampi käsite kuin kaksi muuta käsitettä. Näihin käsitteisiin liitetään monenlaisia odotuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajan osallistumisesta päiväkodin ja esiopetuksen arkeen.
Tutkimus toteutettiin määrällistä ja osaksi laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Määrällisen tutkimuksen havaintoaineiston keruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköisessä muodossa ZEF-järjestelmän avulla. Tutkimukseen vastanneita oli 82 henkilöä (N=308). Tutkimuksessa selviää, millaista koulutusta ja materiaalia tarvitaan sekä selvitetään päivähoitohenkilöstön odotuksia siitä, mitä varhaiskasvatuksen erityisopettajalta odotetaan, kun puhutaan käsitteistä konsultaatioapu, pienryhmätoiminta ja samanaikaisopetus.
Tutkimuksessa ilmenee, että päivähoitohenkilöstö koki tarvitsevansa enemmän erityiskasvatukseen ja erityislapsiin liittyvää koulutusta ja materiaalia. Käsitteenä sa-manaikaisopetus oli päivähoitohenkilöstön kesken hiukan vieraampi käsite kuin kaksi muuta käsitettä. Näihin käsitteisiin liitetään monenlaisia odotuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajan osallistumisesta päiväkodin ja esiopetuksen arkeen.