Toiminnalliset sydänterveyden oppitunnit Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille
Lindström, Ida; Kinnunen, Emilia (2013)
Lindström, Ida
Kinnunen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305655
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnalliset oppitunnit sydän- ja verisuonitautien ehkäisystä Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli
antaa tietoa nuorille sydän- ja verisuonitautien riskeistä ja ehkäisystä, sekä saada heidät pohtimaan omien elämäntapojensa merkitystä terveyteen pitkällä aikavälillä. Tavoitteena oli
myös saada kokemusta Oppimiskahvila ja Tulevaisuusverstas- menetelmien käytöstä ja toimivuudesta nuoria ohjatessa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuitinmäki-hanketta. Kuitinmäki-hankkeen tarkoituksena on tuottaa yläasteikäisille nuorille erilaisia terveyden edistämisen interventioita, kuten
oppitunteja ja tapahtumapäiviä. Hankkeessa olivat mukana Espoon kaupunki ja Kuitinmäen koulu. Hankkeen painoalana oli hoitotyön asiantuntijuus ja terveyden edistäminen sekä
itsenäisen selviytymisen tukeminen.
Sydän- ja verisuonitaudit ovat merkittävä kuolleisuuden ja ennenaikaisen työkyvyttömyyden aiheuttaja. On tärkeää kannustaa nuoria terveellisiin ruokavalio- ja liikuntatottumuksiin, sillä varhaisia verisuonimuutoksia on nähtävissä jo yläkouluikäisillä nuorilla.
Oppitunnit toteutettiin kahtena päivänä, toisena Oppimiskahvilan ja toisena Tulevaisuusverstas –menetelmän muodossa. Oppitunnit pidettiin yhteensä kuudelle ryhmälle.
Oppitunnit aloitettiin tiiviillä PowerPoint – esityksellä, jonka avulla oppilaita orientoitiin tunnin teemaan. Oppituntien päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn, jossa tuli antaa numeerinen arvio (4-10) oppitunnin onnistumisesta ja vastata avoimeen kysymykseen oppitunnin kehittämisideoista.
Menetelmänä Tulevaisuusvertas toimi mielestämme paremmin, sillä se sai aikaan monipuolisempaa keskustelua ja korosti oppilaiden omaa aktiivisuutta pohdittaessa erilaisten
ongelmien ratkaisuehdotuksia. Menetelmää voisi jatkossa käyttää muidenkin terveyden edistämiseen keskittyvien oppituntien välineenä. Tulevaisuudessa samanlaisia
tuntikokonaisuuksia voisi pitää ja viedä tuloksia tai pohdintoja esimerkiksi vanhempainiltaan, jossa vanhempien kanssa voisi pohtia millaista tukea koululainen tarvitsee terveyden ja koulussa jaksamisen suhteen.
antaa tietoa nuorille sydän- ja verisuonitautien riskeistä ja ehkäisystä, sekä saada heidät pohtimaan omien elämäntapojensa merkitystä terveyteen pitkällä aikavälillä. Tavoitteena oli
myös saada kokemusta Oppimiskahvila ja Tulevaisuusverstas- menetelmien käytöstä ja toimivuudesta nuoria ohjatessa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuitinmäki-hanketta. Kuitinmäki-hankkeen tarkoituksena on tuottaa yläasteikäisille nuorille erilaisia terveyden edistämisen interventioita, kuten
oppitunteja ja tapahtumapäiviä. Hankkeessa olivat mukana Espoon kaupunki ja Kuitinmäen koulu. Hankkeen painoalana oli hoitotyön asiantuntijuus ja terveyden edistäminen sekä
itsenäisen selviytymisen tukeminen.
Sydän- ja verisuonitaudit ovat merkittävä kuolleisuuden ja ennenaikaisen työkyvyttömyyden aiheuttaja. On tärkeää kannustaa nuoria terveellisiin ruokavalio- ja liikuntatottumuksiin, sillä varhaisia verisuonimuutoksia on nähtävissä jo yläkouluikäisillä nuorilla.
Oppitunnit toteutettiin kahtena päivänä, toisena Oppimiskahvilan ja toisena Tulevaisuusverstas –menetelmän muodossa. Oppitunnit pidettiin yhteensä kuudelle ryhmälle.
Oppitunnit aloitettiin tiiviillä PowerPoint – esityksellä, jonka avulla oppilaita orientoitiin tunnin teemaan. Oppituntien päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn, jossa tuli antaa numeerinen arvio (4-10) oppitunnin onnistumisesta ja vastata avoimeen kysymykseen oppitunnin kehittämisideoista.
Menetelmänä Tulevaisuusvertas toimi mielestämme paremmin, sillä se sai aikaan monipuolisempaa keskustelua ja korosti oppilaiden omaa aktiivisuutta pohdittaessa erilaisten
ongelmien ratkaisuehdotuksia. Menetelmää voisi jatkossa käyttää muidenkin terveyden edistämiseen keskittyvien oppituntien välineenä. Tulevaisuudessa samanlaisia
tuntikokonaisuuksia voisi pitää ja viedä tuloksia tai pohdintoja esimerkiksi vanhempainiltaan, jossa vanhempien kanssa voisi pohtia millaista tukea koululainen tarvitsee terveyden ja koulussa jaksamisen suhteen.