Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Laatua lapsen silmin : kvalitatiivinen haastattelututkimus laadusta päiväkodissa

Yläranta, Hannele (2013)

Avaa tiedosto
Ylaranta_Hannele.pdf (903.4Kt)
Lataukset: 


Yläranta, Hannele
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee laatua päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin eräässä Uudenmaan vuoropäiväkodissa keväällä 2013. Tutkimus on luoteeltaan laadullinen haastattelututkimus, joka tehtiin päiväkodin viisivuotiaille lapsille. Tutkimus pyrittiin toteuttamaan lapsilähtöisesti. Haastattelun ohella piirrettiin, jotta tutkimustilanne olisi mahdollisimman leikinomainen. Myös lapsen suostumus tutkimukseen sekä lapsen kannalta sopivin ajankohta suorittaa haastattelu otettiin huomioon. Haastattelussa lapset kertoivat piirtämästään kuvasta. Tutkimuksessa tarkastellaan laadun vaikuttavuuspuolta eli vaikutusta lapseen. Lapsi toimii laadun määrittäjänä. Laatu määrittyy tässä opinnäytetyössä lapsen kokemuksen kautta. Tutkimus rakentuu laadunarviointimallin prosessi- ja puitetekijöihin. Prosessitekijöissä keskitytään vuorovaikutukseen sekä toimintaan päiväkodissa. Puitetekijät koskevat toimintaympäristöä, jossa lapset toimivat. (Hujala Puroila, Parrila & Nivala, Hujala & Fonsén 2007, 2011, 163–164, 319.)

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälainen päiväkoti on lapsen mielestä laadukas. Tavoitteena on saada lapsen ääni kuuluviin ja auttaa valittua päiväkotia suuntaamaan toimintaansa lapsilähtöisemmin. Keskeisiksi tuloksiksi tutkimuksessa nousivat leikin merkitys lapsen ympäristössä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa. Ympäristöä lapset määrittivät mielenkiinnonkohteiden ja vuodenajan mukaan. Vuorovaikutuksen suhteen lapsille tärkeiksi nousivat kaverit. Lapselle mieluisat kaverit leikkivät heidän kanssaan ja kohtelivat kanssakumppaniaan oikeudenmukaisesti. Aikuisista oli vain muutamia mainintoja. Päiväkodin toiminnassa lapset kaipasivat mahdollisuuksia heille mieluisiin puuhiin, säännöt koettiin ikävinä. Erilaiset leikit, liikkuminen ja askartelut olivat lapsille mieluisaa puuhaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste