Tilastollisen kyselytutkimuksen prosessi teoriasta käytäntöön : Case: Yritys X
Koskela, Niina (2013)
Koskela, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015713
Tiivistelmä
Yritys X:lle on tehty vuosittain asiakastutkimus, jonka avulla on selvitetty yritys- ja yksityisasiakkaiden asiointi- ja yritysmielikuvaa Yritys X:stä. Tutkimus on tehty aiemmin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoiden projekteina. Tänä vuonna tutkimus on osana opinnäytetyötä, jossa varsinaista tutkimuksen käytännön suorittamista verrataan tutkimusprosessin teoriaan. Tutkimuksen ohessa oli tarkoitus saada tietoa siitä, kuinka tutkimuksen teoria tukee tutkimusprosessia käytännössä, ja samalla tuottaa opiskelijoille ohjeet tilastollisen tutkimuksen tekemiseen. Tutkimuksen näkökulmana ei siis ole tilastotieteilijän näkökulma vaan ammattikorkeakouluopiskelijan.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely suoritettiin tammi- ja helmikuun aikana 2013. Yksityisasiakkaat vastasivat kyselyyn postitse tai sähköisen kyselyjärjestelmän avulla. Yritysasiakkaat vastasivat kyselyyn joko sähköisesti tai strukturoidussa puhelinhaastattelussa. Vastausprosentit muodostuivat kyselytutkimuksessa hyviksi. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tulokset kirjoitettiin auki ja tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset raportoitiin tilaajalle.
Yritys X:n asiakastutkimuksen tulokset ovat jo vuosia pysyneet suhteellisen muuttumattomina, muutokset ovat olleet vain marginaalisia. Kehittämisehdotuksissa tuotiinkin esille, että mikäli tilaaja haluaa saada tutkimuksesta enemmän hyötyä, kysymykset voisi spesifioida. Ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta kvantitatiivisen tutkimuksen läpivieminen on haasteellinen projekti. Varsinkin analyysivaihe saattaa tuntua hankalalta. Analyysi ja johtopäätösten tekeminen vaatii rohkeutta silloin, kun toi-miala ei ole kovin tuttu. Teorian ja toimialan hyvä tuntemus auttaa tutkimusongelman ja tutkimuskysymysten suunnittelussa; nämä seikat määrittelevät, kuinka koko tutkimus lopulta onnistuu.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely suoritettiin tammi- ja helmikuun aikana 2013. Yksityisasiakkaat vastasivat kyselyyn postitse tai sähköisen kyselyjärjestelmän avulla. Yritysasiakkaat vastasivat kyselyyn joko sähköisesti tai strukturoidussa puhelinhaastattelussa. Vastausprosentit muodostuivat kyselytutkimuksessa hyviksi. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tulokset kirjoitettiin auki ja tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset raportoitiin tilaajalle.
Yritys X:n asiakastutkimuksen tulokset ovat jo vuosia pysyneet suhteellisen muuttumattomina, muutokset ovat olleet vain marginaalisia. Kehittämisehdotuksissa tuotiinkin esille, että mikäli tilaaja haluaa saada tutkimuksesta enemmän hyötyä, kysymykset voisi spesifioida. Ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta kvantitatiivisen tutkimuksen läpivieminen on haasteellinen projekti. Varsinkin analyysivaihe saattaa tuntua hankalalta. Analyysi ja johtopäätösten tekeminen vaatii rohkeutta silloin, kun toi-miala ei ole kovin tuttu. Teorian ja toimialan hyvä tuntemus auttaa tutkimusongelman ja tutkimuskysymysten suunnittelussa; nämä seikat määrittelevät, kuinka koko tutkimus lopulta onnistuu.