Telemetrinen tiedonkeruujärjestelmä Rust0 Games Oy:lle
Rissanen, Jani (2013)
Rissanen, Jani
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255022
Tiivistelmä
Opinnäytetyn tavoitteena oli tuottaa Rust0 Games Oy:lle järjestelmä, jonka avulla yritys voi seurata ohjelmiston käytön tunnuslukuja. Tärkeimpänä ominaisuutena oli mahdollistaa iteratiivinen pelinkehittäminen, ohjelmiston avulla kerättävän metriikan kautta.
Työssä kerrotaan aluksi lyhyesti mitä telemetriikka on, sekä mihin ja miten sitä nykyään käytetään. Opinnäytetyössä käydään myöhemmin läpi perinteisen tiedonhankinnan menetelmät, sekä niiden hyvät ja huonot puolet. Etsin ja tutkin eri Java-pohjaisten tietokantojen suorituskykymittauksia, myöhemmin tehtävää projektiosuutta varten. Kerron myös erilaisten kuvaajien tyypit, ja missä tilanteessa mitäkin erilaista kuvaajatyyppiä yleensä käytetään.
Projektin tuotteeksi tuli melkein valmis ohjelmisto, jonka avulla Rust0 Games pystyy keräämään anonyymisti kvantitatiivista tilastoa käyttäjien toiminnasta. Lopullinen tuote pystyi hyödyntämään toisen tradenomiopiskelijan Juha Lampénin opinnäytetyöksi tekemää verkkorajapintaa. Lopulliseen tuotteeseen kuuluu tiedonsiirto, -tallennus ja -esittäminen. Opinnäytetyössä esitellään lopullista tuotetta, ja sen tuottamia kuvaajia. Lopullinen tuote on edelleen jatkokehityskelpoinen, koska yhden henkilön tekemänä ja suunnittelemana aika ei riittänyt kuin ainoastaan välttämättömien ominaisuuksien tekemiseen.
Työssä kerrotaan aluksi lyhyesti mitä telemetriikka on, sekä mihin ja miten sitä nykyään käytetään. Opinnäytetyössä käydään myöhemmin läpi perinteisen tiedonhankinnan menetelmät, sekä niiden hyvät ja huonot puolet. Etsin ja tutkin eri Java-pohjaisten tietokantojen suorituskykymittauksia, myöhemmin tehtävää projektiosuutta varten. Kerron myös erilaisten kuvaajien tyypit, ja missä tilanteessa mitäkin erilaista kuvaajatyyppiä yleensä käytetään.
Projektin tuotteeksi tuli melkein valmis ohjelmisto, jonka avulla Rust0 Games pystyy keräämään anonyymisti kvantitatiivista tilastoa käyttäjien toiminnasta. Lopullinen tuote pystyi hyödyntämään toisen tradenomiopiskelijan Juha Lampénin opinnäytetyöksi tekemää verkkorajapintaa. Lopulliseen tuotteeseen kuuluu tiedonsiirto, -tallennus ja -esittäminen. Opinnäytetyössä esitellään lopullista tuotetta, ja sen tuottamia kuvaajia. Lopullinen tuote on edelleen jatkokehityskelpoinen, koska yhden henkilön tekemänä ja suunnittelemana aika ei riittänyt kuin ainoastaan välttämättömien ominaisuuksien tekemiseen.