Pelimekaniikat videopeleissä
Häkkinen, Henri (2013)
Häkkinen, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295491
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäinen käsittelee pelimekaniikoiden teoriaa ja niiden suunnittelua sekä käy läpi joitakin esimerkkejä videopeleissä ilmenevistä pelimekaniikoista. Työn jälkimmäinen osio kertoo Metsä-nimisen case-study-peliprojektin vaiheista sen kehityksen aikana.
Pelimekaniikan teoriaosuudessa syvennytään pelimekaniikoiden toteutustapoihin ja siihen, mitä ratkaisuvaihtoehtoja peleillä on opettaa pelaajalle niiden sisältämiä sääntöjä. Esimerkeissä otetaan muutamia julkaistuja pelejä ja nostetaan esimerkkejä pelimekanillisista ratkaisuista, joita kyseisissä peleissä on käytetty ja pohditaan syitä, jotka ovat näihin ratkaisuihin johtaneet.
Case-osiossa on käyty läpi Metsä-peliprojektin vaiheita pelimekaniikoiden kehittyessä ja muuttuessa. Osio on jaettu alun suunnitteluvaiheeseen, jossa kerrotaan pelin idean lähtökohdista, sekä myöhempään toteutusvaiheeseen, joka käy läpi nousseita ongelmia ja niihin käytettyjä ratkaisuja.
Pelimekaniikan teoriaosuudessa syvennytään pelimekaniikoiden toteutustapoihin ja siihen, mitä ratkaisuvaihtoehtoja peleillä on opettaa pelaajalle niiden sisältämiä sääntöjä. Esimerkeissä otetaan muutamia julkaistuja pelejä ja nostetaan esimerkkejä pelimekanillisista ratkaisuista, joita kyseisissä peleissä on käytetty ja pohditaan syitä, jotka ovat näihin ratkaisuihin johtaneet.
Case-osiossa on käyty läpi Metsä-peliprojektin vaiheita pelimekaniikoiden kehittyessä ja muuttuessa. Osio on jaettu alun suunnitteluvaiheeseen, jossa kerrotaan pelin idean lähtökohdista, sekä myöhempään toteutusvaiheeseen, joka käy läpi nousseita ongelmia ja niihin käytettyjä ratkaisuja.