Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tiketöintijärjestelmän käyttöönotto

Nummela, Janne (2013)

Avaa tiedosto
Nummela_Janne.pdf (1.922Mt)
Lataukset: 


Nummela, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
LahtiNetwork Oy
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, valita ja asentaa avoimeen lähdekoodiin perustuva palvelupyyntöjen kirjausjärjestelmä eli tiketöintipalvelu. Tämän lisäksi työssä alustettiin ITIL-viitekehyksen käyttöönottoa yrityksessä. Työn toimeksiantajana oli LahtiNetwork Oy, joka on lahtelainen ict-palveluja tarjoava yritys.

Työssä pyrittiin ottamaan huomioon LahtiNetworkin tarpeet ohjelmiston suhteen. Aikaisemmin yrityksen käytössä ei ollut tiketöintijärjestelmää, joten tulleita palvelupyyntöjä ei kirjattu järjestelmällisesti. Tiketöintijärjestelmä mahdollistaa palvelupyyntöjen järjestelmällisen kirjaamisen ja hallinnan.
Tiketöintijärjestelmä tarjoaa palvelupyyntöjen vastaanotto-, kirjaus-, hallinta- ja muokkauspalvelut. Tiketöintijärjestelmä koostuu palvelimesta ja siihen asennettavasta ohjelmistosta. Ohjelmistot jakautuvat ilmaisiin avoimen lähdekoodin ohjelmiin ja maksullisiin ohjelmistoihin. Ohjelmia löytyy markkinoilta lukuisia aina pienestä pelkästään tiketöintiin perustuvasta ohjelmasta isoon koko help desk -prosessin käsittävään ohjelmaan. Yhteistä kaikilla ohjelmilla on kuitenkin se, että ydinajatus on tallentaa ja seurata järjestelmään tullutta palvelupyyntöä. Palvelupyyntö voi olla virheilmoitus, vikailmoitus tai esimerkiksi yhtiön sisäinen, asiaa tai tarviketta käsittelevä puute-ilmoitus.

Tiketöintijärjestelmän suunnittelu koostuu tarpeiden kartoituksesta ja soveltuvan ohjelmiston valinnasta. Suunnittelusta edetään asennukseen ja ohjelmiston konfigurointiin. Ohjelmiston konfiguroinnissa otetaan huomioon toimeksiantajan tarpeet ja toiveet.

Tiketöintijärjestelmän etuna ovat asiakkaiden tai työntekijöiden lähettämien palvelupyyntöjen hallitseminen keskitetysti ja organisoidusti. Näin yritys voi pitää kirjaa ja tilastoida tapahtumia tai palveluita, jotka työllistävät tai aiheuttavat eniten ongelmia yritykselle. Tiketöintijärjestelmä on myös yrityksen sisäiseen käyttöön soveltuva väline parannus- ja palvelupyyntöjen hallinnoinnissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste