Etabloituminen Venäjän markkinoille : case: Ace Cafe
Airaksinen, Joni; Husu, Jukka (2013)
Airaksinen, Joni
Husu, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295479
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Ace Cafe –kahvilaravintolaketjun etabloitumismahdollisuuksia Venäjän markkinoille. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle hyödyllinen entry plan ja tutkia Venäjän sekä erityisesti Pietarin alueen markkinoita ravintola- ja kahvila-alan näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ace Corner Finland Oy:lle.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka tehtiin haastatteluiden ja Venäjän markkinoita luotaavan PESTEL-analyysin pohjalta. Tutkimuksen kirjoittajat haastattelivat suomalaisen Ace Cafen, Ace Corner Finlandin, omistajaa, Ace Cafe Londonin edustajia sekä venäläisiä kuluttajia selvittääkseen heidän näkökulmansa länsimaisista ketjuista.
Läheisestä sijainnistaan huolimatta Venäjän markkinat ja yritysmaailma eroavat esimerkiksi suomalaisista vastaavista huomattavasti lähes kaikilla osa-alueilla. Haasteista huolimatta Venäjällä on huima potentiaali etenkin moottoriurheilun harrastajille segmentoidulle kahvila-ravintolalle, sillä moottoripyöräilyn suosio on useiden lähteiden mukaan nousussa Venäjällä.
Työhön on kerätty informaatiota kirja-, internet-, lehti- ja haastattelulähteistä. Merkittävänä lähteenä voidaan mainita Suomalais-Venäläinen kauppakamari, jonka etabloitumisoppaasta oli suuri apu Venäjän markkinoiden ymmärtämisessä.
Yrityksen suunnitellessa etabloitumista Venäjän markkinoille on oikean yhteistyökumppanin löytäminen äärimmäisen tärkeää. Yrityksen tulee selvittää Venäjän markkinoiden erityispiirteet ja käytännöt tarkasti konsultointia apuna käyttäen. Yrittäjän sidosryhmien hyödyntäminen Venäjällä nousee tärkeään rooliin etabloitumisen yhteydessä.
Kaupungin valinta on ensimmäinen ratkaiseva askel Venäjän markkinoille mentäessä. Yrittäjä joutuukin tekemään valinnan optimaalisen sijainnin, kilpailutilanteen, yhteistyökumppanin löytymisen ja yritykselle sopivien toimitilojen puitteissa. Pietari on lähimpänä länsimaita sekä yrityskulttuurinsa että sijaintinsa puolesta ja siksi houkutteleva vaihtoehto, mutta se ei ole yritykselle välttämättä ainoa tai paras vaihtoehto.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka tehtiin haastatteluiden ja Venäjän markkinoita luotaavan PESTEL-analyysin pohjalta. Tutkimuksen kirjoittajat haastattelivat suomalaisen Ace Cafen, Ace Corner Finlandin, omistajaa, Ace Cafe Londonin edustajia sekä venäläisiä kuluttajia selvittääkseen heidän näkökulmansa länsimaisista ketjuista.
Läheisestä sijainnistaan huolimatta Venäjän markkinat ja yritysmaailma eroavat esimerkiksi suomalaisista vastaavista huomattavasti lähes kaikilla osa-alueilla. Haasteista huolimatta Venäjällä on huima potentiaali etenkin moottoriurheilun harrastajille segmentoidulle kahvila-ravintolalle, sillä moottoripyöräilyn suosio on useiden lähteiden mukaan nousussa Venäjällä.
Työhön on kerätty informaatiota kirja-, internet-, lehti- ja haastattelulähteistä. Merkittävänä lähteenä voidaan mainita Suomalais-Venäläinen kauppakamari, jonka etabloitumisoppaasta oli suuri apu Venäjän markkinoiden ymmärtämisessä.
Yrityksen suunnitellessa etabloitumista Venäjän markkinoille on oikean yhteistyökumppanin löytäminen äärimmäisen tärkeää. Yrityksen tulee selvittää Venäjän markkinoiden erityispiirteet ja käytännöt tarkasti konsultointia apuna käyttäen. Yrittäjän sidosryhmien hyödyntäminen Venäjällä nousee tärkeään rooliin etabloitumisen yhteydessä.
Kaupungin valinta on ensimmäinen ratkaiseva askel Venäjän markkinoille mentäessä. Yrittäjä joutuukin tekemään valinnan optimaalisen sijainnin, kilpailutilanteen, yhteistyökumppanin löytymisen ja yritykselle sopivien toimitilojen puitteissa. Pietari on lähimpänä länsimaita sekä yrityskulttuurinsa että sijaintinsa puolesta ja siksi houkutteleva vaihtoehto, mutta se ei ole yritykselle välttämättä ainoa tai paras vaihtoehto.