Työyhteisön suorituskyvyn kehittäminen : case: Tilitoimisto Oy
Vainio, Laura (2013)
Vainio, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työyhteisön suorituskyvyn kehittäminen tilitoimistossa. Työ keskittyy antamaan kohdeyritykselle keinoja, joiden avulla toimintaa pystyttäisiin kehittämään ja tehostamaan. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten työntekijöiden ja työyhteisön suorituskykyä voidaan kehittää tilitoimiston näkökulmasta ajateltuna. Oppinäytetyössä perehdytään suorituskyvyn muodostumiseen ja sen ylläpitämiseen, sekä tarkastellaan suorituskyvyn vaikutuksia yrityksen kilpailukykyyn ja tuottavuuteen.
Työskentely tilitoimistossa on haastavaa jatkuvan kiireen ja määräpäivien vuoksi. Toiminnan laadun turvaamiseksi tilitoimistossa on syytä panostaa myös työntekijöihin työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia kehittämällä. Suorituskykyyn vaikuttavat monet yksilö- ja yhteisötason tekijät. Näiden ollessa tasapainossa voidaan työyhteisössä saavuttaa työhyvinvointia ja näin ollen parantaa työyhteisön tuottavuutta ja tehokkuutta.
Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen osaan; tilitoimistoalan kuvaaminen, suorituskyvyn muodostuminen ja työhyvinvoinnin vaikutukset suorituskykyyn ja tuottavuuteen. Empiriaosuuden aineisto hankittiin työntekijöille tehdyn kyselyn ja ajankäytön seurannan avulla, lisäksi empiriaosuudessa on tuotu esiin omia havaintojani aiheesta.
Empiriaosuuden tulokset osoittavat, että työyhteisön toiminnoissa on kehittämistä. Tuloksista selviää, että työyhteisön tiedonkulussa ja sisäisessä koulutuksessa on aihetta kehittämiseen. Työntekijöiden hyödyntäminen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä olisi myös tärkeää. Työntekijöiden työaikaa kuluu suurissa osin laskutettaviin tehtäviin, mutta aikavarkaitakin löytyy. Näihin lukeutuvat työn keskeytymiset, keskustelut asiakkaiden kanssa, neuvojen kysyminen toiselta työntekijältä sekä toisaalta toisten työntekijöiden neuvonta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka hyvin suorituskyvyn ja työyhteisön kehittäminen on vaikuttanut toiminnan tehokkuuteen. Lisäksi voitaisiin verrata työntekijöiden ajankäyttöä sekä todellisuudessa asiakkailta laskutettavia tunteja.
Työskentely tilitoimistossa on haastavaa jatkuvan kiireen ja määräpäivien vuoksi. Toiminnan laadun turvaamiseksi tilitoimistossa on syytä panostaa myös työntekijöihin työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia kehittämällä. Suorituskykyyn vaikuttavat monet yksilö- ja yhteisötason tekijät. Näiden ollessa tasapainossa voidaan työyhteisössä saavuttaa työhyvinvointia ja näin ollen parantaa työyhteisön tuottavuutta ja tehokkuutta.
Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen osaan; tilitoimistoalan kuvaaminen, suorituskyvyn muodostuminen ja työhyvinvoinnin vaikutukset suorituskykyyn ja tuottavuuteen. Empiriaosuuden aineisto hankittiin työntekijöille tehdyn kyselyn ja ajankäytön seurannan avulla, lisäksi empiriaosuudessa on tuotu esiin omia havaintojani aiheesta.
Empiriaosuuden tulokset osoittavat, että työyhteisön toiminnoissa on kehittämistä. Tuloksista selviää, että työyhteisön tiedonkulussa ja sisäisessä koulutuksessa on aihetta kehittämiseen. Työntekijöiden hyödyntäminen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä olisi myös tärkeää. Työntekijöiden työaikaa kuluu suurissa osin laskutettaviin tehtäviin, mutta aikavarkaitakin löytyy. Näihin lukeutuvat työn keskeytymiset, keskustelut asiakkaiden kanssa, neuvojen kysyminen toiselta työntekijältä sekä toisaalta toisten työntekijöiden neuvonta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka hyvin suorituskyvyn ja työyhteisön kehittäminen on vaikuttanut toiminnan tehokkuuteen. Lisäksi voitaisiin verrata työntekijöiden ajankäyttöä sekä todellisuudessa asiakkailta laskutettavia tunteja.