Verkkosivun kävijämäärän kasvattamisen toimenpiteet sisällöntuottajan näkökulmasta : case: Lumipallo.fi
Pastila, Valtteri (2013)
Pastila, Valtteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015716
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee modernin mainosrahoitteisen verkkosivuston kävijäliikennettä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä markkinoijan ja sisällöntuottajan näkökulmasta. Mainosrahoitteiset verkkosivut elävät mainosnäytöistä ja kävijävirroista, joten sekä kävijäliikenteen määrään että sen laatuun tulee pyrkiä vaikuttamaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää case-sivustona olevan, lokakuussa 2012 avatun Lumipallo.fi-talvimatkailuportaalin liikenteen rakentamisen parhaat käytännöt ja tuottaa tietoa sen kävijäliikenteessä alkuvuoden 2013 aikana tapahtuneesta kehityksestä.
Opinnäytetyössä esitellään ensin kävijäseurannan ja mainosrahoitteisten verkkosivujen tärkeimmät käsitteet ja mittarit. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi verkkosivulle saatavan liikenteen eri lähteitä ja niihin vaikuttamista sekä sivuston sisällä että sen ulkopuolisissa palveluissa. Myös tärkeimmät ohjelmat, joilla saatuja tuloksia myöhemmissä luvuissa mitataan, esitellään aluksi yleisellä tasolla.
Empiirisessä osuudessa selvitetään kuinka edellä mainitut toimenpiteet on toteutettu Lumipallo.fi-sivustolla. Lopuksi tarkastellaan eri keinoin, kuten hakukoneoptimoinnilla ja -markkinoinnilla, sosiaalisella medialla sekä sisällöntuotannolla saatuja tuloksia sekä määrän että laadun näkökulmista. Apuna tässä ovat aiemmissa luvuissa esitellyt kävijäseurannan ohjelmistot ja niiden avulla kerätty data.
Opinnäytetyön tuottamista tuloksista voidaan havaita, että verkkosivuston kävijävirtoihin vaikuttavat useat eri asiat ja sekä pitkä- että lyhytkestoiset toimenpiteet ovat tärkeitä. Etenkin hakukoneet ja sosiaalisen median palvelut ovat avainroolissa lukijoiden ohjaamisessa verkkosivulle. Verkkomediassa jatkuva sisällöntuotanto ja uuden materiaalin julkaiseminen sosiaalisessa mediassa ovat tärkeitä. Verkossa kannattaa suosia helposti lähestyttävää, silmäilemällä luettavaa sisältöä parhaiden tulosten saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä esitellään ensin kävijäseurannan ja mainosrahoitteisten verkkosivujen tärkeimmät käsitteet ja mittarit. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi verkkosivulle saatavan liikenteen eri lähteitä ja niihin vaikuttamista sekä sivuston sisällä että sen ulkopuolisissa palveluissa. Myös tärkeimmät ohjelmat, joilla saatuja tuloksia myöhemmissä luvuissa mitataan, esitellään aluksi yleisellä tasolla.
Empiirisessä osuudessa selvitetään kuinka edellä mainitut toimenpiteet on toteutettu Lumipallo.fi-sivustolla. Lopuksi tarkastellaan eri keinoin, kuten hakukoneoptimoinnilla ja -markkinoinnilla, sosiaalisella medialla sekä sisällöntuotannolla saatuja tuloksia sekä määrän että laadun näkökulmista. Apuna tässä ovat aiemmissa luvuissa esitellyt kävijäseurannan ohjelmistot ja niiden avulla kerätty data.
Opinnäytetyön tuottamista tuloksista voidaan havaita, että verkkosivuston kävijävirtoihin vaikuttavat useat eri asiat ja sekä pitkä- että lyhytkestoiset toimenpiteet ovat tärkeitä. Etenkin hakukoneet ja sosiaalisen median palvelut ovat avainroolissa lukijoiden ohjaamisessa verkkosivulle. Verkkomediassa jatkuva sisällöntuotanto ja uuden materiaalin julkaiseminen sosiaalisessa mediassa ovat tärkeitä. Verkossa kannattaa suosia helposti lähestyttävää, silmäilemällä luettavaa sisältöä parhaiden tulosten saavuttamiseksi.